نقش سیم بکسل و ترمز در بالابر چیست؟

سیم بکسل و ترمز در بالابر

ترمز آسانسور | شاسی موتور آسانسور | پرشیا لیفت : نقش سیم بکسل و ترمز در بالابر ،از جمله قطعات مهم و حیاتی آسانسورها سیم بکسل و گاورنر آسانسور می باشد. امروزه هیچ ساختمان مرتفعی بدون بالابر ساخته نمی شود و آسانسورها در واقع بخش جدا نشدنی ساختمان شده اند.

هر ساختمانی برای نصب و راه اندازی یک آسانسور مناسب در آن نیاز به رعایت یک سری قوانین دارد و هر آسانسوری را نمی توان در هر جایی نصب کرد. ترافیک ساختمان و سرعت و تعداد طبقات همگی المان های تاثیر گذار در نوع آسانسور هستند.

در این مطلب سعی شده تا در مورد دو قسمت اصلی سیم بکسل و گاورنر و نقش آن ها در آسانسورها پرداخته شود.

نقش سیم بکسل و ترمز در آسانسور

نقش سیم بکسل در آسانسور

در نصب و مونتاژ آسانسور نقش سیم بکسل اساسی دارد و برای لیفتینگ آسانسور حیاتی می باشد. اسم سیم بکسل را احیانا زیاد شنیده اید و در زندگی روزمره هر روز می توانید با این محصول سر و کله بزنید.

سیم بکسل از مجموعی از رشته سیم فلزی تشکیل شده که به دور هسته مفتولی تابیده شده اند. با برچسب هایی که بر روی سیم ها می زنند می توان قطر سیم را مشخص نمود.

تحمل بالای سیم بکسل زبان زد خاص و عام است این قدرت زیاد به واسطه هسته ی مرکزی سیم می باشد که میزان تحمل سیم را تعیین می کند. اما تحمل و قدرت بالایی این سیم شاید برای بیشتر افراد سوال باشد که از چه جنسی ساخته می شود.

جنس هسته مرکزی سیم بکسل از مواد مختلفی تشکیل می شود مانند پنبه، فولاد، کنف و پروپیلن که انتخاب این متریال ها در آسانسور کمترین استهلاک را دارد.

لطفا مطالعه کنید
آشنایی کامل با شیوه های عملکرد تابلو برق آسانسور

و این استهلاک کم نیاز به بازدیدهای دوره ای و بازسازی اساسی دارند و شما فقط می توانید هر چند ماه یک بار سرویس دهی های مفید را انجام دهید تا خیال شما از بابت سلامت سین راحت باشد.

تعداد سیم بکسل ها در آسانسور

در بیشتر مدل های آسانسور حداقل ۴ سیم بکسل وجود دارند؛ که در صورت پیش آمدن مشکل برای سیم و پارگی ۳ سیم باز هم قدرت حرکت کم نخواهد شد و به صورت ثابت و بدون مشکل آسانسور به حرکت خود ادامه خواهد داد. نقش سیم بکسل و ترمز در آسانسور خیلی مهم است و می تواند امنیت و خطر سقوط کابین آسانسور را برطرف نماید.

شکستگی های سیم بکسل بسیار ریز هستند و تنها با استفاده از متتصص قابل تشخیص هستند. طول عمر بالای سیم بکسل سبب که کمتر به تعمیر و نگهداری دوره ای نیازی داشته باشند.

اما در مورد نقش سیم بکسلها در آسانسور بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که کابین آسانسور و وزنه تعادل به وسیله ی سیم بکسل فولادی و به صورت معلق در چاه نگه داشته می شوند.

جنس سیم بکسل های آسانسور را باید با توجه به نوع کاربری و میزان نیروی کششی آن تعیین کرد که بیشتر از جنس هسته فولادی و الیافی انتخاب می شوند.

اگر در آسانسور نیروی کششی و اصطکاک نقش پررنگ تری داشته باشد باید از سیم بکسل با مغزی فولاد استفاده کرد و اگر جنبه ی انعطاف آسانسور مهم باشد از مغزی الیافی استفاده می شود.

طراحی و ساختار سیم بکسل به نحوی است که استفاده از آن در اسانسور لازم و ضروری کرده است و به دلیل مزایایی از قبیل فراوانی سیم بکسل ها، زمان دقیق تشخیص نقش پررنگی در آسانسورها ایفا می کنند.

لطفا مطالعه کنید
دلایل نوسازی آسانسور ساختمان

نقش ترمز در بالابرها

امنیت آسانسور را قطعات زیادی تامین می کنند که گاورنر یکی از ابزارهای مهم برای حفظ امنیت است. نقش سیم بکسل و ترمز در آسانسور می تواند خیلی مهم باشد. در برخی موارد خرابی قطعات آسانسور ممکن است باعث سقوط آسانسور شود و یا اینکه آسانسور با سرعت بالایی به سمت پایین حرکت کند که در این صورت جان استفاده کنندگان به خطر می افتد.

اما در این گونه مواقع نقش گاورنر بسیار کلیدی است چون در مواقع سقوط، گاورنر مانند یک ترمز مکانیکی الکتریکی عمل می کند و با متوقف شدن آسانسور از جان و مال مردم محافظت می کند.

برای گاورنر ها سرعت غیر مجاز تعریف شده است و این قطعه نسبت به این سرعت حساس می باشد و اگر سرعت به یکباره افزایش پیدا کند این گاورنر است که با قفل مکانیکی سرعت را کاهش و با فرمان میکرو سوئیچ ها موتور هم قطع می شود و آسانسور را متوقف می کند.
زمانی که گاورنر آسانسور فعال باشد ترمز اضطراری کابین هم فعال می شود.

مراحل نصب ترمز و نحوه کار آن در بالابر

ما هیچوقت نمی توانیم نقش گاورنر در آسانسور را نادیده بگیریم چون مستقیما با امنیت استفاده کنندگان همراه است. گاورنر را در موتورخانه نصب می کنند به این صورت که در نزدیکی دال بتنی و نزدیک به محل شاسی موتور آسانسور قرار می گیرد.

آسانسورها در زمان نصب و راه اندازی بدون مشکل و گرفتگی کار خود را انجام می دهند و برای هر کدام از مدل های آسانسور سرعت مشخصی تعریف می شود اما ممکن است به هر دلیلی شرکت حرکت بیشتر شود خرابی قطعات ممکن است این مشکل را به وجود بیاورد.

لطفا مطالعه کنید
آسانسورهای نسل جدید چگونه ساخته شدند؟ | 15 نوع آسانسور نسل جدید کدامند و چگونه کار می کنند؟

و سرعت آسانسور را هر لحظه بیشتر کند که بلافاصله گاورنر با درگیر کردن فک های پاندایی با دنده های مخصوص پولی اصلی کابین آسانسور از حرکت باز می ایستد و بلافاصله دستور قطع توسط میکروسوئیچ به موتور ارسال و موتور متوقف می شود و با فعال شدن این موارد سیستم پاراشوت فعال و کابین اسانسور در هر محلی که باشد از توقف باز می ایستد.

نقش سیم بکسل و ترمز در آسانسور

قطعات ترمز بالابر

قطعات گاورنر باید به صورت نرمال فعال باشند و سلامت آن ها در هر دوره کنترل شود. از جمله مقرراتی که در خصوص گاورنر می توان به آن اشاره کرد را در زیر بیان می کنیم.

سیم بکسلی که برای گاورنر استفاده می شود باید قطری حدود ۶ میلی متر و دارای ضریب اطمینان ۸، انعطاف پذیری بالایی دارد.
از آنجا که سرعت آسانسورها متفاوت می باشد پس لازم است گاورنر ها نیز متناسب با سرعت تعیین شود.

سرعت فعال شدن گاورنر ۱۱۵ درصد سرعت نامی باشد و داشتن وسیله الکتریکی در این ابزار باعث می شود که از عملکرد تا آزاد شدن کابین آسانسور حرکت اضافه نداشته باشد.

گاورنر نیاز به سرویس دهی دوره ای دارد و باید پس از گذشت یک مدت آن را چک کرد تا از سلامت قطعات آن اطمینان حاصل شود و در صورت خرابی هر قطعه آن را در اسرع وقت جایگزین کنید.

گاورنر و سیم بکسل هر دو قطعات جدا نشدنی آسانسور هستند‌ که نقش مهمی در سلامت آسانسور و کاربران ایجاد می کند.

فلکه هرزگرد آسانسور/ قلاب سربکسل آسانسور / کفشک کابین آسانسور / فلکه mc nylon

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش