بررسی همه جانبه در خصوص آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک

گاورنر آسانسور | قلاب سربکسل آسانسور | پرشیا لیفت : با اختراع آسانسور پنوماتیک صنعت ساختمان جان تازه ای به خود گرفت و توانست در مدت زمان به نسبت کمی خود را به یکی از اجزا مهم آن معرفی کند. با پیشرفت تکنولوژی و روند رو به رشد علم و فناوری انواع دیگر آسانسور بعلاوه نوع کششی و هیدرولیک آن پدیدار شدند که یکی از مهمترین آنها آسانسور پنوماتیک است.

اختراع این نوع از آسانسور به سالهایی 1989 برمی گردد که توسط جان و هنریکا هانسون که با نام آسانسور پنوماتیک چکشی ثبت اختراع شد.

مکانیزم حرکت این نوع آسانسور برای جابجایی اتاقک آن نیرویی است که از طریق مکش هوا وارد می شود. با روند رو به رشد فناوری امروزه مدل های متفاوتی از این نوع آسانسور تولید و روانه بازار می شود.

مهمترین ویژگی های این آسانسور

آسانسور پنوماتیک به مانند سایر انواع سیستم های صنعت ساخت آسانسور دارای ویژگی های منحصر به فردی است که مورد توجه خیلی از هواداران آن قرار گرفته است.

یکی از این ویژگی ها قیمت تمام شده به نسبت ارزان تر و مقرون به صرفه بودن برای صاحبان ساختمان ها و پیمانکاران است. این نوع دستگاه برای به کارگیری در سازه های با ارتفاع 11 متری و نهایتا تا چهار طبقه بسیار کاربردی می باشد.

شاید یکی از ویژگی هایی که برای خیلی از سازندگان و مصرف کنندگان جالب باشد نحوه اجرای آن است که به صورت کاملا سریع و اصولی است که در زمان نیز صرفه جویی زیادی را برای سازنده و مالک بر جای می گذارد که با توجه به میزان طبقات آن و در نظر گرفتن کلیه شرایط در فاصله ی یک تا سه روز متغیر می باشد.

لطفا مطالعه کنید
کابل آسانسور چه نقشی در ایمنی آسانسور دارد؟ | شرکت بزرگ پرشیا لیفت

این نوع آسانسور به واسطه آنکه دیواره های آن از جنس شیشه می باشند و فاقد چاه آسانسور نیز می باشد زاویه ی 360 درجه ای دارد که برای هر کسی که سوار آن می شود می تواند جالب و جذاب باشد.

سرویس های نگهداری این آسانسور

به لحاظ اقتصادی به دلیل آنکه سرویس های نگهداری و ادواری کمتری به نسبت سایر مدل ها دارد، یکی از ویژگی های دیگر آن محسوب می شود. امنیت و سقوط برای هر فردی بدون استثنا دارای اهمیت خیلی زیادی است که این نوع آسانسور از آن بهره می گیرد و در زمان قطعی برق دارای ایمنی بسیار بالایی می باشد.

به طور معمول این آسانسورها سرعتی بالغ بر 6 متر در مقیاس ثانیه دارند. تامین برق مورد نیاز آسانسورها و میزان ایمنی آن همیشه به عنوان مسئله مهمی مورد توجه بوده است که در این مدل با نظر داشت به اینکه از برق ۲۴ VDC تغذیه می شود و از قدرت برق به میزان تک فاز بهره می گیرد، احتمال بروز حادثه بر اثر برق گرفتگی را به میزان صفر کاهش می دهد.

در کنار همه مزیت هایی که برای این نوع آسانسور ذکر شد، یک ویژگی که آن را از سایر انواع آن متمایز می کند قابلیت نصب در کلیه فضاهای ساختمان است. به دلیل آنکه هیچ گونه نیازی به حفر چاه آسانسور ندارد، می توان آن را در مکان دلخواه و بدون محدودیت مکانی نصب کرد.

کاربرد آسانسور پنوماتیک

همانطور که در مباحث قبلی هم به آن اشاره شد آسانسور پنوماتیک با عنایت به ویژگی های فوق العاده ای که دارد، دارای کاربرد های فراوان و البته منحصر به فردی می باشد. یکی از این کارکرد ها قابلیت نصب در فروشگاه های با مساحت کم و طبقات کم است.

لطفا مطالعه کنید
انواع لوازم جانبی آسانسور

به دلیل آنکه ساخت آسانسور از هزینه بالایی برای مصرف کننده برخوردار است معمولا فروشگاه ها توان نصب آن را ندارند و به لحاظ اقتصادی برای آنها مقرون به صرفه نمی باشد. اما با پیدایش نوع پنوماتیک آن و قابلیت نصب آسان و از طرفی هزینه تمام شده کمتر این روز ها استفاده از آن رونق بیشتری گرفته است.

اکثریت پاساژ ها و مراکز فروش بزرگ که به طراحی داخلی و نمای داخلی فضای فروشگاه اهمیت می دهند از آسانسورهای پنوماتیک که قابلیت ویو 360 درجه دارند بهره می گیرند. عدم استفاده از انواع سیم بکسل ها و سایر تجهیزات عادی که در نوع کششی و هیدرولیک استفاده می شود تجربه سواری با آن را پند برابر می کند.

طراحی چاه آسانسور پنوماتیک و ویژگی های آن

طراحی چاه آسانسور پنوماتیک به طور معمول با سایر چاه ها از طراحی و ساخت متفاوتی برخوردار می باشد. در ساخت اینگونه چاه ها معمولا از یک سیلندر بهره می گیرند که اغلب به مانند استوانه ای شفاف طراحی می گردد. استوانه طراحی شده به وسیله سازه ای آلومینیومی مهار می گردد و قطعات نگه دارنده آن نیز از جنس ورقه های پلی کربنات است.

معمولا سقف سازه آسانسور را از جنس فولاد طراحی می کنند و دلیل آن هم تعبیه نمودن دریچه ی مکش هوا می باشد که باید از استحکام مناسبی برخوردار باشد. نحوه حرکت اتاقک آسانسور به این صورت است که در هنگام حرکت کابین بر روی ریل های چاه قرار می گیرد و توسط سیلندر کنترل می شود و حرکت می کند. این نوع چاه با نظر داشت به جو و فشار هوایی که در آن وجود دارد به سه بخش مختلف تقسیم می شود.

لطفا مطالعه کنید
آسانسور چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ | قیمت آسانسور خانگی چقدر است؟ | پرشیا لیفت

قسمت اول آن به رنگ قرمز است که منطقه فشار و کابین آسانسور در آن قرار دارد، قسمت دوم به رنگ سبز است که بخش فوقانی و منطقه کم فشار را نشان می دهد و نهایتا قسمت سوم که به رنگ زرد است و محل وصل شدن سیستم های مربوط به مکش هوا را نشان می دهد.

هوای داخل سیلندر این نوع از آسانسور به وسیله ی دو لوله که از همدیگر مجزا هستند و جنس آنها معمولا از پلی کربنات و یا فلز و در برخی مواقع با توجه به سلیقه ی سازنده از الیاف شیشه ای می باشد، انجام می شود. نکته قابل توجه در این آسانسورها صدای فوق العاده کم آنها می باشد که یکی از مهمترین ویژگی آنها نیز محسوب می شود.

سرویس و نگهداری این آسانسور

آسانسور پنوماتیک همانطور که پیش تر اشاره شد از سرویس های دوره ای خیلی کمی برخوردار می باشد. در این نوع آسانسور هیچ گونه نیازی به استفاده از روغن کاری و گریس کاری و یا هرگونه اقدامی برای روانکاری ریل ها نمی باشد. به طور معمول علی رغم اینکه در سایر انواع آسانسور که به صورت ماهانه باید سرویس های دوره ای به انجام برسد، در نوع پنوماتیک به صورت تقریبی چهار تا پنج سال یک بار این سرویس ها انجام خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش