قیمت کفشک کابین آسانسور | 0 تا 100 کاربرد کفشک کابین آسانسور | پرشیا لیفت

کفشک کابین آسانسور چیست؟

 

کفشک کابین آسانسور جز قطعات پرکاربرد و مصرفی در آسانسور است که در بالا و پایین کابین و همچنین در وزنه تعادل آسانسور استفاده می شود . کفشک کابین، در قسمت بالایی و زیرین و در قاب وزنه تعادل کابین آسانسور به کار گرفته میشود تا به عنوان هدایت کننده و کاهنده لرزش کابین آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.

وظیفه کفشک کابین آسانسور، حفظ تعادل کابین آسانسور و وزنه تعادل در خطِ ریل راهنمای آسانسور است که کابین را در این مسیر به درستی به پیش ببرد. با انجام این کار کفشک کابین آسانسور ، باعث حرکت نرم و راحت کابین و وزنه تعادل روی ریل ها می شود و سرانجام کابین آسانسور و اجزای آن در مسیر خود بدون لرزش و تکانه های افقی به حرکت در می آید.

کفشک‌های کابین آسانسور عمدتاً برای جلوگیری از لغزش و ایجاد ثبات در آسانسور استفاده می‌شوند. این کفشک‌ها معمولاً از جنس ترکیبی لاستیک و فلز که مقاومت بالایی داشته باشند ساخته می‌شوند.

به طور کلی و برای یک تعریف جامع و کامل برای کفشک کابین آسانسور می توان گفت: آسانسور برای حرکت در یک مسیر مستقیم و ایمن، نیازمند ریل آسانسور می باشد. قطعه ای که کابین و فریم را به ریل متصل می کند، کفشک کابین نامیده می شود.

برای حرکت نرم و راحت و بدون تکان و لرزش کابین آسانسور از کفشک کابین استفاده می شود. از ویژگی های خوب یک کفشک کابین، لنت آن است که باید از استحکام و کیفیت خوبی برخوردار باشد.

این موضوع باعث کاهش صدا و لرزش کابین آسانسور می گردد. درجه آزادی کفشک کابین آسانسور از مهمترین ویژگی های آن محسوب می شود که می تواند نواقص و خطاهای ریل در محورهای XY و Z را کنترل کرده و با قابلیت فنری و ارتجاعی که داخل کفشک کابین وجود دارد، تکان ها و لرزش های افقی کابین آساتنسور را از بین برده تا کابین در مسیر خط ریل راهنما به حرکت ایمن خود ادامه دهد.

کفشک کابین آسانسور

وظیفه کفشک کابین آسانسور

وظیفه اصلی کفشک کابین آسانسور هدایت کابین آسانسور و وزنه تعدل در امتداد ریل راهنما می باشد. کفشک کمک خوبی برای جلوگیری از به هم خوردن تعادل کابین است. کابین آسانسور در هنگام حرکت زیاد و شتاب گیری آن با توجه به انواع کفشک در آسانسور های مختلف از کفشک با ظرفیت آسانسور متناسب با آن، برای حفظ تعادل استفاده می گردد.

زمانی که کابین آسانسور به حرکت در می آید ، حال فرقی نمی کند آسانسور به سمت پایین یا بالا حرکت کند، ارتعاش و لرزش هایی در سیم کابل کابین آسانسور ایجاد می شود.

در این حین ، کفشک در آسانسور همانطور که در خطِ ریلی آسانسور حرکت می کند ، می تواند ارتعاش و لرزش ها را خنثی و از بین ببرد و از تکانه های کابین آسانسور جلوگیری کند .در حین اینکه کفشک در کابین آسانسور قطعه کوچکی است ، ولی پر کاربرد و وظیفه مهمی را به عهده دارد.

بهترین کفشک کابین آسانسور چه ویژگی هایی دارد؟

کفشک‌های آسانسور باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوانند بهترین عملکرد را ارائه دهند. برخی از ویژگی‌های مهم کفشک‌های آسانسور عبارتند از:

1. مقاومت لغزش: کفشک باید دارای سطح ضد لغزش باشد تا از لرزه های کابین آسانسور به خوبی محافظت نماید.

2. ثبات: طراحی کفشک باید به گونه‌ای باشد که ثبات و استحکام کافی را در مقابل حرکت و سکون ناگهانی و تغییرات سرعت آسانسور ارائه دهد.

3. راحتی نصب: کفشک باید به راحت در آسانسور نصب شود و مشکلی برای نصب آن در ابعاد نداشته باشد.

4. مقاومت در برابر سایش: بهتر است کفشک دارای موادی باشد که در برابر سایش و فرسایش مقاوم باشند و بتوانند مدت زمان طولانی استفاده شوند.

5. سازگاری با محیط آسانسور: کفشک باید مقاوم در برابر رطوبت، گرد و غبار و شرایط مختلف محیط آسانسور را داشته باشد.

6. طراحی مناسب: طراحی کفشک باید به گونه‌ای باشد که امکان تعمیر و نگهداری آسان را داشته باشد و از استحکام خوبی برخوردار باشد.

7. ایمنی: کفشک کابین آسانسور باید استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشد و به افراد اطمینان دهد که در هنگام استفاده از آسانسور در معرض خطر نیستند.

تعداد کفشک کابین آسانسور در اطاق آسانسور

استفاده از این قطعه ، در کابین آسانسور چهار کفشک و برای وزنه تعادل کابین آسانسور هم از چهار کفشک در هر دو قسمت بالا و پایین آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد .

اما بهترین کفشک ، کفشکی است که قابلیت اصطکاک و سایش حداقلی داشته باشد ، و زمانی که کابین و وزنه تعادل در حال حرکت هستند کمترین سر و صدا را تولید کند . و اگر انحرافاتی در محل ریل و اتصالات ریل باشد به بهترین شکل باعث رد کردن این انحرافات شود و این حرکت به کابین و وزنه تعادل منتقل نشود .

اگر بخواهیم در تعریف بهترین کفشک کابین ساده تر صحبت کنیم . خودرویی را در نظر بگیرید که در جاده در حال حرکت است ، و در جاده حتما چاله و دست انداز وجود دارد ، بهترین ماشین آن است که در حال عبور از این چاله ها و دست اندازها آسیبی به سرنشینان خودرو وارد نشود . پس بهترین کفشک ، آن است که جان افرادی که داخل کابین آسانسور هستند و

جلوگیری از آسیب های جانی و مالی ، را به طور کامل حفظ کند .

کاربرد کفشک کابین آسانسور در اطاق آسانسور

کاربرد کفشک کابین آسانسور ، تا اینجا به خوبی نمایان شده است ، اما همانطور که کابین آسانسور وظیفه جا به جایی مسافران و باربری ها را انجام می دهد ، کفشک هم باعث عدم ایجاد لغزش و به هم خوردن تعادل آسانسور شده و در اصل وجود همین کفشک است که کابین آسانسور به صورت ایمن و مطمئن و بدون لرزش و تکانه ، می تواند حرکت خود را طی کند.

کاربرد کفشک در اطاق آسانسور

انواع کفشک کابین آسانسور

تولید کفشک کابین آسانسور در سه نوع مختلف صورت می گیرد :

– کفشک لغزشی آسانسور
– کفشک ثابت آسانسور
– کفشک غلطکی (رولر) آسانسور

همانطور که قبل ذکر کردیم کفشک کابین آسانسور انواعی دارد ، حال قصد داریم مختصرا این کفشک ها را معرفی کنیم :

کفشک غلطکی

در ساخت کفشک غلطکی از بدنه فلزی محکم استفاده شده است و مواد تشکیل دهنده رولر های کفشک غلطکی کابین آسانسور از جنس پلی اورتان ساخته شده است ، غلطک ها بر روی این بدنه فلزی قرار گرفته است و پشت هر غلطک فنرهای جلو برنده ای وجود دارد که وظیفه چسباندن غلطک ها به سه طرف ریل کابین آسانسور را بر عهده دارند .

کفشک غلطکیِ سوار شده بر کابین آسانسور ، بر روی ریل های خشک حرکت می کند و یک محفظه فلزی روی رول ها از غلطک محافظت می کند هم چنین نکاتی که برای این کفشک غلطکی مد نظر است این است که تعداد چرخش رول ها برای کابین آسانسور بیش از 450 دور در دقیقه بالا نرود  و برای قاب وزنه تعادل کابین 950 دور چرخش در نظر گرفته شده است .

استفاده از کفشک غلطکی کابین ، برای آسانسور هایی مناسب و طراحی شده است که آسانسور دارای سرعت زیاد است چرا که این کفشک غلطکی باعث حرکت نرم کابین آسانسور شده  و صرفه جویی در مصرف انرژی آسانسور را به دنبال دارد .

کفشک لغزشی

کفشک لغزشی آسانسور ، نیاز به مراقبت بیشتری دارد چرا که این نوع کفشک ها برای سرعت کم و متوسط ساخته شده است و حتما باید ریل های آسانسور روغنکاری شده باشد تا اصطکاک و سایش به حداقل ترین حالت ممکن برسد و لغزش بهتر صورت بگیرد .

چرا که لنت کفشک لغزشی ، مهم ترین بخشی است که باید به آن توجه کرد . این لنت بین کفشک و ریل کابین قرار گرفته است ، باید کفشک لغزشی را با دقت نصب کرده و تنظیم کرد تا به درستی عملکرد صحیح و روانی را داشته باشد و این را هم یاد آوری کنیم که حتما ریل های کابین آسانسور مرتبا تمیز و در صورت نیاز حتما روغن کاری شود .

قیمت کفشک کابین آسانسور پرشیا

قیمت کفشک های غلطکی نسبت به کفشک های لغزشی تفاوت دارد . اما کفشک های غلطکی که بهتر از کفشک های لغزشی می باشد قیمت بالاتری دارد .

به طور کلی قیمت کفشک کابین آسانسور در سال 1402 از مبلغ 1.040.000 تومان الی 2.180.000 تومان با توجه به مدل های مختلف آن قیمت دارد. این قیمت ها ثابت نیستند و باید از طریق تماس با ما در سایت ما، با قسمت فروش شرکت تماس گرفته و از قیمت نهایی و به روز شده باخبر شوید.

چون کفشک های لغزشی و ثابت دارای لنت های پلاستیکی بوده و بخشی از ریل کابین آسانسور در آن قرار گرفته و باعث سُر خوردن می شود لذا قیمت کفشک (لغزشی) قیمت پایینی دارد و همچنین در هنگام نصب ریل باید دقت زیادی صورت گیرد وگرنه با کوچکترین اشتباه در نصب ریل شاهد سر و صدا و لرزش در کابین آسانسور خواهیم بود .

همچنین در هنگام روغنکاری کفشک لغزشی آشغال ، ذرات گرد و خاک شامل شن و ماسه و… بر روی ریل می چسبد و داخل لنت های کفشک نفوذ کرده و باعث سر و صدای ناهنجار خواهد شد و همچنین در آخر ، کفشک های لغزشی به صورت دقیق و درست قابل تنظیم نخواهد بود .

اما کفشک های غلطکی از سه طرف دارای غلطک و فنر می باشند ، و اگر هم خطا و آسیبی در نصب ریل به وجود آمده باشد لرزش و ارتعاشات به کابین آسانسور منتقل نمی شود .

و از طرف دیگر ریل های راهنما مرتبا نیاز به روغنکاری نخواهد داشت ، زیرا کفشک ها از غلطک استفاده می کنند و روی ریل راه می روند و باعث سُرخوردگی نمی شوند .

اما کفشک غلطکی قیمت بالایی دارند ،چرا که می توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و از عمر بیشتری نسبت به کفشک های لغزشی برخوردار هستند.

اما چقدر خوب است که برای حفظ جان مسافران کابین آسانسور ، از قطعاتی برای استفاده از آسانسور استفاده شود که کمترین آسیب و ضررها (جانی و مالی)را به دنبال داشته باشند .

 

قیمت کفشک کابین آسانسور

خرید کفشک کابین برای انواع آسانسور

– قبل از انتخاب و خرید کفشک کابین آسانسور باید به : نوع آسانسور ( باری ، مسافربری ) و ظرفیت و سرعت و… آسانسور توجه کرد.

– هر هشت ماه یک بار باید لنت کفشک آسانسور را تعویض کرد .

– بعد از تولید کفشک کابین ، ریل ها باید توسط تکنسین های متخصص روانکاری شود تا اصطکاک به حداقل ترین میزان برسد ، و عمر مفید کفشک بالا رود .

– بدنه کفشک آسانسور در هنگام تولید کفشک کابین باید با کیفیت بالا و سبک باشد .

– کفشک تولیده شده ، باید جنس آن صاف و تراشیده شده و پلیسه نباشد .

– ساخت کفشک کابین آسانسور بر دو نوع است : نوع اول فلزی جوشکاری شده می باشد و نوع دوم چدنی مقاوم می باشد .

– سطح روغن در روغندان ها باید به اندازه پُر و تراز باشد همچنین از عملکرد صحیح روغندان ها ، اطمینان حاصل فرمایید .

– کابین آسانسور و قاب وزنه باید قبل از نصب کفشک ، بالانس شده باشند .

– برای افزایش طول عمر مفید حتما روغنکاری مرتب ریل ها و تمیز بودن ریل ها حائز اهمیت است .

– هرچه اصطکاک در کفشک های غلطکی کاهش یابد ، صرفه جویی در مصرف انرژی به حداقل ممکن می رسد .

– استفاده از کفشک غلطکی (رولر) در آسانسور ، کاهش صدای حرکت آسانسور و بالا بردن کیفیت حرکت کابین را به دنبال دارد .

– در سرعت های تا یک متر بر ثانیه باید از کفشک لغزشی برای کابین استفاده شده و از کفشک ثابت برای قاب وزنه تعادل استفاده شود .

– در سرعت های بیشتر یک متر بر ثانیه باید از کفشک غلطکی استفاده شود .

– لنت کفشک ها ، باید از مقاومت و سختی زیادی در برابر آسیب و خوردگی دارا باشند .

دانلود کاتالوگ

شرکت سازنده قطعات کابین

شرکت سازنده باید مشخص کرده باشد که جنس و عمر لنت کفشک از مرغوبیت خوب ، و کارایی خوبی بهره مند شده است ، استفاده از Nylon و PVC-P از موادی هستند که کفشک آسانسور می تواند از عمر مفیدی برخوردار باشد . در شرکت بزرگ پرشیا لیفت از این مواد به خوبی برای تولید کفشک کابین آسانسور استفاده می شود.

– در کفشک های آسانسور ، با مفصل گردان نباید به هیچ وجه لنگی در مفصل گردان وجود داشته باشد ، چرا که این امر منجر به سُرخوردن و لغزش کابین می شود .

حال برای اینکه متوجه شویم که لنگی در مفصل گردان وجود دارد یا خیر ؟

باید تمام قطعات کفشک کابین آسانسور را از هم باز کنیم ، سپس یک شفت با همان قطر سوراخ مفصل گردان برداشته شود ، و آن را طوری داخل سوراخ براکت برده ، به طوری که انتهای آن با دست پوشانده شده باشد  تا هوا نتواند از آن خارج شود . حال شفت را به سرعت از داخل سوراخ براکت بیرون آورده ، که در این صورت با صدایی شبیه به (توپ) مواجه خواهیم شد که این حالت حکایت از آن دارد که فشار هوا در آن شنیده می شود .

علل لرزش کابین آسانسور

علت لرزش کابین می تواند دلایلی داشته باشد :

– ممکن است که ریل آسانسور نادرست نصب شده باشد .

– سایز ریل های آسانسور ، در لرزش کابین آسانسور تاثیر داشته باشد ، توصیه می شود از ریل های با سایز بزرگ استفاده شود .

–  مشکل در نصب کفشک کابین آسانسور و یا نحوه طراحی کابین آسانسور وجود داشته باشد . برای رفع این علت لرزش کابین آسانسور باید از نرم افزار های شبیه سازی کابین به طور صحیح استفاده نمود .

– کابین آسانسور باعث ایجاد لقی شده باشد . هم چنین تست و آزمایش لقی کابین ، پیش از نصب و راه اندازی آسانسور انجام می گیرد .

– کفشک ریل درب کابین با ریل آلومینیومی آسانسور درگیر شده باشد .

– لرزه گیرهای روی کابین آسانسور به صورت صحیح تنظیم نشده باشند .

– وزنه های درون قاب وزنه تعادل به صورت صحیح نصب نشده باشد .

–  میزان کشش سیم بکسل های متصل به کابین به یک اندازه نباشد.
– و…

علل لرزش کابین آسانسور

نکاتی در نصب کفشک کابین

تا الان باید فهمیده باشیم که نصب کفشک کابین آسانسور ، چقدر حائز اهمیت است . چرا که کاربرد این قطعه سبب بالا رفتن سطح کیفی حرکت در آسانسور شده و ارتعاشات بوجود آمده را تا حد ممکن دفع می کند .

حال برای اینکه کفشک ویژگی مفید خود را بطور صحیح و با دقت حفظ کند ، باید در هر دوره از سرویس آسانسور فنر کفشک به صورت دقیق توسط سرویسکار تنظیم شود .

با تنظیم کردن فنر کفشک ، فشار بالا سبب به وجود آمدن اصطکاک بالا و فشار بر موتور آسانسور و فلکه هرزگرد نمی شود ، و فشار پایین باعث انتقال لرزش و ارتعاشات به وجود آمده به کابین آسانسور نمی شود .

پیچ تنظیم کفشک ، هم باید به درستی تنظیم شود چون این پیچ ریگلاژ فاصله بین لنت و بدنه کفشک قرار دارد ، کاهش یا افزایش طول عمر Elevator cab shoes توسط همین پیچ تنظیم صورت می گیرد .

هم چنین اگر Elevator cab shoes ، از مرغوبیت و جنس درجه یک تشکیل نشده باشد ، پیچ تنظیم هم توانایی تنظیم طول کفشک را نخواهد داشت .

در این صورت شاهد آسیب های احتمالی که عرض کردیم می شود و همچنین باعث بهم خوردن تنظیمات سیستم آسانسور می شود و مخصوصا بر روی درب های آسانسور تاثیر می گذارد  و ممکن است خرابی آسانسور را به دنبال داشته باشد . هم چنین با کاهش یا افزایش فاصله لنت و کفشک ، رو به رو خواهیم شد.

سوالات متداول

1. آیا استفاده از کفشک کابین آسانسور می‌تواند صداهای آسانسور را کاهش دهد؟
بله، نصب کفشک کابین آسانسور می‌تواند به کاهش صداهای آسانسور کمک کند. این قطعه مانع ارتعاشات غیرضروری و سر و صدای اضافی در آسانسور می‌شود.

2. آیا کفشک کابین آسانسور می‌تواند عمر ریل‌های آسانسور را افزایش دهد؟
بله، نصب کفشک کابین آسانسور می‌تواند عمر ریل‌های آسانسور را افزایش دهد. این قطعه جلوگیری می‌کند که ارتعاشات کابین آسانسور به ریل‌ها منتقل شود و باعث فرسایش زودتر ریل‌ها نشود.

3. آیا هر نوع کفشک کابین آسانسور برای هر آسانسوری مناسب است؟
خیر، هر نوع آسانسور ممکن است نیازمند نوع خاصی از کفشک باشد. برای انتخاب بهترین کفشک، باید به نوع و مدل آسانسور، ویژگی‌های فنی و شرایط کاری آن توجه کرد.

4. آیا نصب کفشک کابین آسانسور نیاز به تخصص خاصی دارد؟
بله، نصب کفشک کابین آسانسور نیازمند تخصص و دانش فنی است. این کار عموماً توسط تکنسین‌های آسانسور با تجربه و آگاهی از عملکرد آسانسور انجام می‌شود.

5. آیا کفشک کابین آسانسور باید به طور دوره‌ای تعویض شود؟
بله، مانند سایر قطعات آسانسور، کفشک کابین نیز ممکن است با گذر زمان فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد. تعویض دوره‌ای کفشک می‌تواند عمر و کارایی آسانسور را بهبود بخشد.

4.9/5 - (43 امتیاز)
نوشتهٔ بعدی
گاورنر آسانسور و معرفی عملکرد آن | قیمت گاورنر آسانسور | فروش ویژه در پرشیا لیفت

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست