دانستنی هایی لازم در مورد استاندارد سازی آسانسور

استاندارد سازی آسانسور

کفشک کابین آسانسور | فلکه هرزگرد آسانسور | پرشیا لیفت : استاندارد سازی آسانسور یکی از مقوله هایی است که در دنیای امروز از اهمیت فوق العاده ای برخورداری است. پیشرفت علم و بالاخص صنعت ساختمان سازی باعث شده است که بیشتر از هر زمان دیگری نظارت بر اجراها بیشتر و ملموس تر به نظر برسد. از این رو استاندارد سازی دستگاه های مکانیکی و الکتریکی و حتی سایر سازه های صنعتی به رویه ای مشخص و سیستماتیک تبدیل شده است.

آسانسور به دلیل حساسیت ها و حوادث گوناگونی که امکان دارد برای مسافران آن رخ دهد، در سال 1377 برای تدوین استاندارد های لازم تلاش های علی الحده ای انجام شد که بالاخره در سال 1383 استاندارد آسانسور به یکی از قوانین ملی ساختمان تبدیل شد.

بر اساس استاندارد همه صاحبان ساختمان های بلند مرتبه که از آسانسور استفاده می کنند موظف هستند برای دستگاه آسانسور کار شده در ساختمان گواهی استاندارد اخذ نمایند.

انواع استاندارد آسانسور

همانگونه که ذکر شد در زمان ساخت اولین آسانسور ها مقوله ای به نام استاندارد آسانسور وجود نداشته است و این موضوع در اواخر دهه ی هفتاد مطرح و در سال هشتاد و سه به مرحله ی اجرا درآمد. در حالت کلی دو نوع استاندارد برای آسانسور ها وجود دارد که مالکان حتما باید آنها را اخذ کنند.

اولین استاندارد اولیه نام دارد و دومین آن از نوع ادواری می باشد. در قانون ملی ساختمان آمده است که پس از اتمام کار ساختمان و نصب آسانسور مالک موظف است نسبت به اخذ گواهی استاندارد آن اقدام نماید. این گواهی که در پایان کار اخذ می شود استاندارد آسانسور اولیه نام دارد.

برابر قانون و مقررات این گواهی نمایانگر این نکته است که دستگاه نصب شده فاقد هرگونه مشکل و ایرادی است و مالک مجاز به دریافت مجوزات لازم از سوی ادارات ذیربط مانند شهرداری است و می تواند با خیال آسوده از آن استفاده نماید.

لطفا مطالعه کنید
لیست قطعات آسانسور

زمانی که دستگاه شما شروع به کار کرد و برای ادامه ی روند استاندارد سازی باید به طور سالانه نسبت به تایید آن اقدامات لازم را انجام داد. به این صورت که باید به طور مداوم هر ساله استاندارد آن را را اخذ نمود که به آن اصطلاحا استاندارد ادواری می گویند.

دریافت استاندارد چقدر زمان می برد؟

دریافت مجوزات لازم برای هر کاری امکان دارد روال اداری خاص خاص خود را داشته باشد و بی شک دریافت استاندارد آسانسور برای صاحبانش نیز از چنین قاعده و اصولی مستثنی نیست. در برخی مواقع ممکن است این بروکراسی اداری زمانبر و در مواردی نیز امکان دارد در اسرع وقت بتوان آن را دریافت کرد.

شاید اگر شخصا و بودن هیچ زمینه ای برای دریافت مجوز اقدام کنید، به دلیل عدم آگاهی به چگونگی شرایط بازرسی با ایرادات متعددی مواجه شوید که بعد از رفع آنها دوباره باید همان مراحل را تکرار نمایید که اساسا زمان بر می باشد.

در شرایط دیگر اگر لیست کامل موارد ایمنی را از سازمان های مربوطه دریافت کنیم و پس از رفع کامل آنها وارد بروکراسی اداری شویم، به طور حتم اگر این مراحل رعایت شود در کمترین زمان می توان مجوزات لازمه برای استاندارد آسانسور را دریافت نمود.

اگر بخواهیم زمانی را برای دریافت مجوزات لازم ذکر کنیم باید گفت که معمولا از ده روز تا یک ماه معمولا زمان می برد تا هر دو مجوز لازم برای بهره برداری آن را دریافت کرد.

دریافت استاندارد شامل چه مراحلی است؟

در اولین مرحله اخذ استاندارد آسانسور باید از اتمام کلیه مراحل ساخت دستگاه بالابر اطمینان حاصل نمود. این مراحل شامل مونتاژ قطعات مکانیکی و الکتریکی آن است که باید به صورت کامل انجام شده باشد.

لطفا مطالعه کنید
کابین آسانسور چیست

مرحله دوم آن ارسال برگ اول پروانه ساختمان که از شهرداری دریافت شده است به همراه تصویر پشت و رو کارت ملی مالک ساختمان را به شرکت سازنده آسانسور برای تاییدیه نظارت است که باید انجام شود.

مرحله بعدی ثبت نام اینترنتی برای اخذ استاندارد است که توسط شرکت سازنده باید انجام شود و در آخر یک کد رهگیری برای شما ارسال می شود که از طریق آن شرکتی که از آسانسور شما بازدید می کند مشخص می شود. در مرحله بعد هزینه بازرسی به شرکت باید واریز شود و اصل فیش به شرکت مورد قرارداد واریز شود. پس از واریز وجه، نقشه و فرم مهندس ناظر به شرکت بازرس ارسال می شود.

بازرسی آسانسور در محل

معمولا بعد از مدتی شرکت مورد نظر برای بازرسی آسانسور در محل حضور می یابند و بازدید لازم را برابر مقررات انجام می دهند. پس از آنکه نماینده شرکت سازنده و نیز بازرس مربوطه حضور یافتند، در صورت عدم نقص آن را تایید می کند و اگر هرگونه ایرادی در آن باشد حتما باید آن را رفع و بعد از آن تاییدیه را صادر می کند.

لازم به ذکر است که قرارداد سرویس سالیانه را باید برابر با اصل نموده و یک نسخه از آن را به همراه بیمه نامه آسانسور به شرکت بازرسی برای تکمیل مدارک تحویل دهید. در نهایت امر گواهی توسط بازرس صادر و به فرد مالک ارسال خواهد شد.

نقش شرکت خدماتی در اخذ استاندارد

در مورد نقش این شرکتها باید عنوان داشت که اگر سازنده در زمان نصب استاندارد ها را رعایت نکرده باشد و شما به صورت شخصی برای گرفتن استاندارد آسانسور اقدام کنید امکان اذیت شدن شما به جهت عدم رعایت موارد قانونی وجود دارد، از این حتما باید از طریق شرکت خدماتی و قرارداد با آنها اقدام نمایید.

لطفا مطالعه کنید
دلایل اصلی مشکلات فنی آسانسور

از طرف دیگر ممکن است دستگاه بالابر شما دارای گواهی اولیه آسانسور باشد، اما به طور حتم باید گواهی ادواری را نیز به جهت رعایت اصول فنی و پیش بینی احتمال خطر، خصوصا در مجتمع ها و مکان هایی که امکان رفت و آمد زیاد وجود دارد را داشته باشید.

هر کدام از موارد بالا به این نکته اشراف کامل دارد که باید قطع به یقین از شرکت های استاندارد سازی معتبر برای استاندارد آسانسور بهره کامل را ببرید. چرا که این شرکت ها به واسطه علمی که نسبت به اصول فنی آسانسور ها دارند احتمال وقوع حادثه و اتفاق را به حداقل می رسانند و اگر در این بین اتفاقی نیز بیفتد بیمه هزینه ها و خسارات وارده را متحمل خواهد شد و ضرری متوجه فرد نخواهد شد. یک نکته ی دیگر این است که اینگونه شرکت های آسانسور کلیه امورات و بروکراسی ادارات را برای اخذ مجوزات لازم انجام می دهند و نیازی به حضور مالک نمی باشد.

اخذ استاندارد آسانسور اجبار دارد؟

اخذ گواهی استاندارد سازی آسانسور برای دریافت پایان کار ضروری است؛ اما قرارداد سرویس ادواری در آن اجباری ندارد. البته این اجبار به منزله الزام نیست. چرا که در هر زمان امکان بروز اتفاق و حادثه ناگوار به دلیل عدم بازدید و انجام سرویس های دوره ای وجود دارد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش