نحوه عملکرد باتری اضطراری آسانسور

باتری اضطراری آسانسور

 

شاسی موتور آسانسور | کفشک آسانسور | پرشیا لیفت: یکی از پرسش هایی که اکثر کسانی که ترس از آسانسور دارند این است که اگر برق قطع شود بایستی چه کاری انجام داد؟ چنانچه امروزه دیگر ترسی از قطع برق در زمان کارکرد آسانسور وجود ندارد؛ زیرا که در حال حاضر اکثر بالابر ها تجهیز شده به سامانه باتری اضطراری هستند. این سامانه هنگام قطع شدن برق فعال شده و کابین آسانسور را به مشرف ترین طبقه رهنمون می سازد. نصب این قطعه امروزه به یکی از ملزومات اصلی بالابر تبدیل شده است که بایستی به آن توجه کرد.

هر آنچه بایستی در خصوص باتری اضطراری آسانسور دانست. وجود و کارایی قطعه های متنوع در یک سیستم سبب کارکرد آن می شوند. اگر این قطعات بتوانند به صورت صحیحی کار کنند سیستم هم کارکرد و برآیند خیلی زیادی خواهد داشت. اگرچه برای هر کدام اخلالی پیش آید سیستم با مشکل مواجه می شود.

بالابر ابزاری است که کارکرد قطعات آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است بعضی از قطعات اصلی در این ابزار موجودند که کارایی آنها هم اصلی است، اگرچه بعضی قطعات مکمل نیز در این بالابر ها هستند که اگر نباشند در سطح کیفی عملکرد آن اخلال ایجاد می کنند. تاکنون به این فکر کرده اید که در بالابر قرار دارید که ناگاه برق قطع می شود، در این هنگام چه حادثه ای رخ می دهد.

باتری اضطراری آسانسور چیست

سامانه باتری اضطراری آسانسور به نوعی کار می کند که چنانچه برق قطع باشد بعد از حداقل ۳۰ ثانیه داخل مدار شده و بالابر را به مشرف ترین طبقه انتقال می دهد. نحوه کار آن بدین شکل است که بعد از برق اصلی و شهری زمانی که بالابر درایو دار باشد، مگنت گشوده می شود و موتور این ابزار توسط نیروی باتری به دو طرف فشار اعمال می کند.‌

لطفا مطالعه کنید
انواع لوازم جانبی آسانسور

دلیل اینکه موتور به ۲ سمت آن فشار وارد می کند، بازشناسی بخشی است که حداقل نیرو و آمپر از موتور را دریافت می کند. این کار به وسیله میکروکنترلر کار گذاشته شده در تابلو فرمان بالابر صورت می گیرد.‌بعد از بازشناسی قسمت کم آمپر اتاقک این وسیله در همان جهت در مشرف ترین تراز توقف طبقه ایستاده و درب آن باز خواهد شد. مکان تعبیه این نوع باتر در بالابر در تابلو فرمان ان خواهد بود.

ضرورت بکارگیری از آن در آسانسور

سامانه برق اضطراری چه از نوع باطری اضطراری آسانسور و UPS برای اقسام بالابر های کششی جدید الزامی است و لزوم آن برای مواقعی است که معمولا برق شبکه دستخوش قطعی شده است. بایستی دقت داشته باشید که حداکثر ۸۰٪ از بالابر های قدیمی هم بدون احتیاج به بازسازی آن و هزینه های بسیار ، توانایی تحقق و اعمال سامانه برق اضطراری را خواهند داشت.

علت الزامی بودن باتری اضطراری، بالا بردن امنیت بالابر است. افزون بر اینکه در معیار های نوین این وسیله نیز سامانه بالابر بایستی تجهیز شده باتری اضطراری در زمان قطع برق باشد.

تفاوت UPS و باتری اضطراری آسانسور

همانگونه که اشاره شد در بعضی از بالابر ها باتری اضطراری آسانسور تعبیه شده و در بعضی UPS همانند سامانه برق الزامی به کار برده می شود. اگرچه تعیین هر یک وابسته به نوع بالابر (بالابر گیر لس، وینچی، پنوماتیک و…) ، بلندی چاه و چاهک آن و همچنین گنجایش این وسیله دارد. از عمده ترین تفاوت های UPS با باتری اضطراری آسانسور عمر مفید آن می باشد. ماندگاری UPS تقریبا ۴ الی ۵ سال است ولی ماندگاری باتری اضطراری ۱ الی ۲ سال می باشد.

لطفا مطالعه کنید
بررسی همه جانبه در خصوص آسانسور پنوماتیک

از دیگر تفاوت های UPS با باتری اضطراری آسانسور در بهای تمام شده آنها می باشد. UPS معمولا خیلی گران بها تر از باتری بالابر می باشد. ناگفته نماند سطح کیفی شارژ و دشارژ در سامانه UPS خیلی بیشتر از باتری اضطراری است.

برق اضطراری آسانسور هیدرولیک

برق اضطراری آسانسور معمولا در نوع هیدرولیک موجود می باشد. این نوع بالابر به علت اینکه در آن روغن جهت نیرو محرکه به کار برده می شود، در حین قطعی برق فشار کمی لازم است تا اتاقک بالابر را به نزدیک ترین طبقه برساند. در بالابر هیدرولیک فقط توسط باتری اوامر به مدار فرستاده شده و بعد از آن شیر های مهار فشار، به کار می افتند تا روغن به محفظه باز گردد، در این حین پیستون این وسیله جمع شده و اتاقک به نزدیک ترین طبقه می رسد.

سرویس وسیله مورد نظر در آسانسور

کارکرد باتری اضطراری آسانسور اگرچه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در این صورت بایستی هر چند وقت یک بار سرویس شود و احتیاج به محافظت و مراقبت دارد. این عمل بایستی توسط سرویس کار بالابر و بصورت ماهانه صورت گیرد. تست برق باتری این وسیله بایستی مجازی صورت گیرد و در این مواقع تعمیرکار بالابر به شیوه کاملا دستی برق اصلی را قطع کرده تا از صحت کارکرد باتری اضطراری آسانسور اطمینان حاصل کند.

نقش آن در آسانسور های چند کابین

سامانه باتری اضطراری آسانسور های چند اتاقک با بالابر های عادی مقداری فرق دارد. در بالابر های چند اتاقک همواره ژنراتور به کار می برند زیرا که این قطعه توانایی و گنجایش بسیار زیادی دارد. همچنین این نوع از بالابر های چند اتاقک به بالابر های گفته می شود که آپارتمان های اداری و مسکونی برج تعبیه و راه اندازی می شوند، در این نوع از بالابر هنگامی که برق قطع شد بالابر به طرف لابی می رود و در آنجا توقف می کند، در این نوع ژنراتور جایگزین باتری شده و کلیه پروسه را او اجرا می کند.

لطفا مطالعه کنید
قیمت آسانسور خانگی (0 تا 100 قیمت + انواع و هزینه های جانبی و نصب)

افزایش طول عمر این وسیله در بالابرها

راهکارهای ویژه جهت بالا بردن ماندگاری باتری اضطراری آسانسور ها به شرح زیر است:

•باتری در بالابر یکی از قطعات مصرفی است که حاوی ماندگاری مشخصی است و با گذشت زمان کارکرد خود را از دست داده و احتیاج به تعویض دارد.

•رایج ترین باتری های این نوع وسیله ، سیلد اسید می باشد، مسئله حائز اهمیت در خصوص این باتری ها تاریخ تولید آن است.

•اگرچه از تاریخ تولید این باتری ها زمان زیادی گذشته باشد و آن را بکار نبرده اید به تدریج دشارژ شده و از عمر مفید آن کاسته می شود.

•یکی از فاکتور هایی که می تواند در افزایش عمر مفید این باتری ها اثر بخش باشد شارژ صحیح آن می باشد.

•ولتاژ در حین عملکرد، شیوه ای درست برای شارژ کردن باتری بالابر می باشد.

•مقدار گنجایش پذیرفتنی باتری های سیلد در زمان دشارژ مطابق معیارها معین گردیده است.

کارخانه پرشیا لیفت تامین کننده و تولید کننده انواع قطعات آسانسور می باشد که باتری اضطراری هم جز این تولیدات می باشد که به راحتی می توان قطعات مورد نظر خود را تهیه کرد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش