کارایی سیستم ضد سقوط آسانسور

سیستم ضد سقوط آسانسور

گاورنر آسانسور | فلکه هرزگرد آسانسور | پرشیا لیفت : سیستم ضد سقوط آسانسور چیست و چه عملکردی از خود نشان می دهد؟ از دست دادن تعادل آسانسور یکی از ناخوشایند ترین اتفاقاتی است که امکان دارد برای هر کسی رخ دهد. شاید در سالهای اولیه ابداع این وسیله ارزشمند بروز این حادثه ها به دور از انتظار نبوده است.

با گذر زمان و پیشرفت هایی که در زمینه علم رخ داد این موضوع به نوعی مد نظر کارشناسان و مهندسان امر قرار گرفت که باعث شد مسائل ایمنی مربوط به ایمنی هر چه بیشتر آسانسور مد نظر قرار گیرد که همین دغدغه ها در آینده باعث اضافه نمودن جزیی دیگر به آن به نام سیستم ضد سقوط آسانسور شد.

نحوه راه اندازی این سیستم

با راه اندازی این سیستم می توان به نوعی به مسافران اطمینان خاطر داد که تا حد بسیار زیادی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری می شود.
البته با وجود همه ی این مسایل امروزه افرادی هستند که استرس آنها در خصوص استفاده از آسانسور به حدی است که نمی توانند سوار آن شوند و از راه پله ها استفاده می کنند.

هر یک از دستگاه های آسانسور برای سیستم ضد سقوط آسانسور که به طور حتم از نیازمندی های اساسی آن نیاز به یک سری موارد و وسایل دارد که از جمله ی آنها می توان به ترمز فوق العاده قوی، سیستم ایمنی پاراشوت، درب هایی که توسط اپراتور می توانند باز شوند، ضربه گیر ها و کابل خیلی قوی که برای بالا کشیدن کابین آسانسور به کار می رود هستند.

سیستم ضد سقوط آسانسور چگونه کار می کند؟

با توجه به بسیاری از مسائل و طراحی هایی که در نحوه کار کردن آسانسور به کار رفته است سقوط آن امری غیر محتمل تلقی می شود، اما باز برای رعایت جوانب احتیاط باید به طور جد مسائل ایمنی مورد توجه قرار بگیرد و تدابیر خاصی برای سیستم ضد سقوط آسانسور اندیشیده و اعمال شود.

لطفا مطالعه کنید
نقشه آسانسور هیدرولیک

انواع سیستم ضد سقوط آسانسور

سیستم ضد سقوط آسانسور دارای انواع مختلفی می باشد که در در ذیل به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

• سیستم ترمز RBS

یکی از مناسب ترین و در عین حال کار آمد ترین سیستم ضد سقوط آسانسور به بیان بسیاری از کارشناسان امور سیستم ترمز RBS می باشد. این سیستم از فنر ها و چرخ دنده هایی تشکیل شده است که با عملکرد خاصی که دارند از سقوط آن جلوگیری می کنند.

با توجه به اینکه نقش سیم بکسل ها در نگهداشتن کابین و حفظ تعادل آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد، باید به طور قطع به سالم بودن آنها و عدم پارگی هر چند جزیی توجه ویژه ای داشته باشیم. یکی از عواملی که به عنوان اطمینان دهنده ی عدم رخداد این اتفاق همین ترمز ضد سقوط و مجموعه ی متصل به آن می باشد.

این نوع ترمز از قدرت بیش از حدی برخوردار است و از کوچکترین حرکت کابین به سمت پایین حتی به مقدار یک سانتی متر نیز جلوگیری می کند.

• سیستم پاراشوت آسانسور

از دیگر انواع سیستم ضد سقوط آسانسور پاراشوت نام دارد. این سیستم با نظر داشت به صلاحدید سازنده ی آن در قسمت بالا و یا پایین یوک اتاقک آسانسور جانمایی می شود. البته این امر به شرایط چاه نیز بستگی دارد.

مکانیزم عمل سیستم ترمز پاراشوت به این ترتیب است که زمانی که کابین آسانسور در داخل چاه به سرعتی بالاتر از حد مجاز خود دست پیدا کند، این سیستم به وسیله ی ناخن هایی که برای آن تعریف شده است وارد عمل می شود و با درگیر شدن ناخن ها به ریل اصلی دستگاه بالابر، از سرعت آن کاسته و در نهایت از حرکت آن جلوگیری می کند.

لطفا مطالعه کنید
بررسی همه جانبه در خصوص آسانسور پنوماتیک

این عمل سبب می شود که مسافران داخل کابین از ایمنی بالایی برخوردار شوند و از بروز هر گونه آسیبی جلوگیری شود.

قسمت های مختلف و متنوعی بدنه سیستم پاراشوت را تشکیل می دهند که که از جمله ی آنها می توان به موارد از جمله قطعاتی که سیستم قفل در مواقع ضروری و مورد نیاز را بر عهده دارند و نیز فک ها اصطکاکی که با نام ناخن نیز از آن ها یاد می شود که با درگیر شدن با ریل ها عمل اصطکاک را ایجاد و مانع حرکت دوباره آسانسور می شوند اشاره کرد.

این قطعات هر کدام بنا به وظایفی که برای آنها تعریف شده است عمل می کنند و مانع بروز حادثه می شوند، به همین دلیل است که ایمنی آسانسور تامین و سقوط آن به حد صفر تخمین زده شده است.

تفاوت ترمز RBS با سیستم پاراشوت

در خصوص بهترین سیستم ضد سقوط آسانسور نمی توان به طور قطع اطمینان داد، چرا که هرکدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند و در محیط های گوناگون از هم از سیستم ترمز RBS و هم از سیستم پاراشوت بهره برداری بهینه می شود. نکته ای که در این میان حائز اهمیت است تفاوت هایی است که در نحوه ی عملکرد این دو سیستم ترمز وجود دارد که در ذیل به این تفاوت ها نگاهی خواهیم انداخت.

در مواقعی که تعادل وزنه هایی که در پشت سیم بکسل تعبیه شده اند به هم بخورد سیستم پاراشوت به عنوان بهترین گزینه می تواند عمل کند. این مورد بیشتر در زمانی کارایی لازم را دارد که اتاقک آسانسور دارای سرعت سرسام آوری نباشد، چرا که غیر قابل کنترل خواهد بود.

لطفا مطالعه کنید
کارایی و عملکرد موتور گیرلس در آسانسور

در مقابل سیستم ترمز ABS زمانی کارکرد مناسب خود را دارد که به دلیل پارگی سیم بکسل ها و سرعت خیلی زیاد کابین باعث عدم کنترل آن شود. در این صورت این نوع ترمز وارد عمل می شود و از سقوط آن جلوگیری به عمل خواهد آورد.

سیستم ترمز RBS به عنوان یک نوع دستگاه ضد سقوط آسانسور دارای مزایای دیگری نیز می باشد. هنگامی که در مواقع عدم ترمز گیربکس آسانسور نتواند عملکرد خود را داشته باشد و حتی اگر از جای خود نیز کنده شود، این نوع ترمز با عملکرد فوق العاده خود مانع از سقوط کابین می شود.

این نوع سیستم ترمز اصولا محدودیت هایی برای نصب در انواع مختلف آسانسور ندارد و در همه سیستم ها قابل نصب است امنیت صد در صدی را برای مسافران ایجاد کرده است. ضما آنکه این نوع ترمز به صورت کاملا خودکار عمل می کند، در ارتفاعات مختلف نیز توانایی نصب دارد و مشکلی در این زمینه برای آن ایجاد نخواهد شد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش