مناسب ترین سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور

گاورنر آسانسور | قلاب سربکسل آسانسور | پرشیا لیفت : صنایع آسانسور یکی صنعت هایی است که از سیم بکسل در حیطه

لیفتینگ اتاقک بکارگیری های بسیار وسیعی دارد. با توجه به وزن اتاقک و شتاب موتور قطر ها و ماشین های نیروی متنوعی از این نوع سیم استفاده می کنند.‌ لازم به ذکر است که سرعت حرکت اتاقک نقش حائز اهمیتی در نیروی وارد شده به این سیم را داشته و فقط این سنگینی اتاقک نیست که در مهندسی بار مقیاس واقع می شود.

پر کاربردترین ساخت این نوع سیم در صنعت آسانسور ساخت ۸ استرندی (8X19) با ساختار سیل است که همواره با مغزی الیاف بکار برده می شود. این فرم با مغزی الیاف منعطف پذیری بسیار مطلوبی را برای این سیم ایجاد می کند تا بر روی چرخنده گردش کند.

انواع سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور دارای هسته می باشد که به دو طبقه تسهیم می شود:

•هسته فیبری

یکی از انواع سیم بکسل هسته فیبری است که حاوی دو گونه فیبر طبیعی و مصنوعی می باشد گونه مغزی طبیعی معمولا از جنس کنفی و مغزی مصنوعی با رشته های پلی آرامید و پلی پروپیلن می باشد. به دلیل نرمی و انعطاف پذیری مواد اینگونه سیم ها، خود را به صورت منفذ مطابقت می دهد.

مغری با الیاف طبیعی ساخته شده از کنف معمولا توانایی روان کاری مطلوب تری در قیاس با هسته های فیبر مصنوعی دارند. در کابل های بالابری معمولا از مغزی کنف از گونه سیسال به علت استقامت بالای آنها استفاده می شود.‌ مغزی sisal به رنگ قهوه ای مایل به سفید و کنفی از نوع مانیلی، قهوه ای تیره رنگ می باشد. از سویی هسته های محوری سیم از نوع فیبر مصنوعی در قیاس با گونه فیبر طبیعی مقاومت بالاتری داشته و در وضعیت مرطوب و ویژه پایداری بیشتری از خود نشان می دهد.

لطفا مطالعه کنید
بررسی همه جانبه در خصوص آسانسور پنوماتیک

•هسته فولادی

یکی دیگری از انواع سیم بکسل هسته فولادی است. این گونه از سیم ها از گستردگی فلزی بیشتری برخوردار است و در نهایت بحران کششی در سطح مقطع کاهش می یابد.‌ کابل های هسته فولادی تحت بارگیری برابر، بسته به گونه مغزی فیبری گستردگی کمتری پیدا می کنند و مقدار کشش در واحد طول پایین می آید این گونه سیم ها در بالابر های پر شتاب یا بالابر هایی که بار زیادی را حمل و نقل می کنند به کار برده می شوند.

ساختار این سیم در آسانسور

سیم بکسل آسانسور از رشته هایی که یک ساختمان دایره ای شکل را ایجاد می کند، تولید شده است. دسته سیم ها (Stand) می باشند که پیرامون سیم محوری پیچیده می شوند و پس از آن این دسته سیم ها پیرامون مغزی فیبری یا فولادی که دربردارنده چندین لایه کابل (Wire) پیچیده می شوند. نوع هر کدام از این کابل ها از فولادی است که به شیوه کورا الکتریکی و یا دیگر شیوه های مشابه ساخته می شود.

کابل بکسل اتاقک و وزنه تعادل به وسیله کابل بکسل فولادی به شیوه شناور در چاه حفظ می شوند. این نوع سیم ها عبارتند از گروهی از کابل فولادی Wire, الیاف Strand و مغزی Core، به این گونه سیم ها ریسمان فولادی هم گفته می شود.

از پیچیده شدن الیاف Wire به یکدیگر Stand ایجاد می شود. پس از آن شماری از stand ها به حول یک هسته که همواره به علت نرمی و روغن کاری از نوع کناف می باشد پیچیده شده و انباشته شدن آن اینگونه از سیم های آسانسور را ایجاد می کنند.

لطفا مطالعه کنید
نکات کلیدی که در مورد کابین آسانسور باید بدانیم

بررسی سیم بکسل از لحاظ استقامت

سیم بکسل هایی که از وایر با ضخامت محدود تدی ایجاد شده اند در مقابل فرسودگی استقامت بیشتری داشته و این نوع سیم هایی که از wire با ضخامت بیشتری ایجاد شده اند از استقامت بالاتری در مقابل ساییدگی بهره مند می باشند. Core که نقش حفاظت از گروه به هم تابیده را بر دوش دارد و می تواند از نوع فولاد یا الیاف باشد.

در حالاتی که نیروی جاذبه و استقامت طناب از اهمیت بسیاری بهره مند است، گونه مغزی فولادی wire stand core را بکار می برند و در حالاتی که نرمی و انعطاف حائز اهمیت باشد، گونه مغزی الیاف FC به کار برده می شود.

محافظت و روغن کاری اینگونه سیم ها در بالابر

سیم بکسل را جهت حفاظت در مقابل خوردگی، زنگ زدگی و پایین آوردن اصطکاک میان سیم ها و الیاف ها در خلال ساخت روغن کار می کنند که این مسئله از یک سو سبب میشد که مغزی ریسمان فولادی به دلیل تاثیر نقش آن، از روغن لبریز می شود و از سوی دیگر تمامی سیم ها تشکیل دهنده در راستای بافت به روغن آمیخته می شوند.

گونه روغن کاری با توجه به نوع سیم به کار رفته در سیم بکسل و ویژگی های بومی که قرار است به کار برده شوند متمایز است. در طی مدت زمان کاربرد نیز روغن کاری بایستی به شکل مرتب و منظم و در بازه زمانی دقیق امتداد یابد تا جانشین روغن های اتلاف شده متاثر از بکارگیری، بیشترین حفاظت در خصوص زنگ زدگی و سایش درونی به کار آید.

لطفا مطالعه کنید
اشتباهات رایج در مورد آسانسور و پله برقی

مطلوب ترین جایگاه برای روغن کاری محلی است که الیاف ها مقداری از هم باز می شوند همانند زمانی که این نوع سیم ها از روی فلکه رد شده و یا بر روی فلکه پیچیده شده است.

عوامل موثر بر فرسایش این نوع سیم ها

از عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل آسانسور می توان موارد زیر را نام برد:

•فلکه ربایشی و هرزگرد
•ساختمان و جنس
•ارتفاع اوج خط سیر حرکت
•شیوه تعلیق
•مقدار بار و فرق میان نیرو های جاذبه در این نوع سیم ها و در دو سوی فلکه موتور
•مقدار سرعت زمان بالا رفتن و پایین آمدن شتاب اتاقک
•مقدار شتاب و لرزش این نوع سیم های فولادی
•روغن کاری
•، از دیگر عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل آسانسور انبارداری، محافظت، نصب و راه اندازی می باشد.
•پیرامون کار و کارایی آسانسور

رایج ترین سایز های این نوع سیم بکسل

اگر استقامت کابل های خارجی مقابل با همدیگر و پایین تر از استقامت جاذبه کابل های داخلی باشد به این گونه سیم بکسل در آسانسور کشش دوگانه گفته می شود. سایز اقسام این نوع سیم ها با ضخامت اسمی آن توسط کارخانه پرشیا لیفت تعیین می شوند.

ضخامت اسمی ان معیار انگلیسی B.S بایستی دست کم 8MM و در معیار آمریکایی دست کم 9/5MM باشد. در ایالات متحده دست کم ضخامت کابل های خارجی را 61%MM مشخص کرده است. سایز ضخامت این نوع سیم ها که یک ضخامت صوری است همواره ۸ الی ۲۲ میلیمتر می باشد‌. با ملاحظه بر نیروی مدنظر بالابر مشخص می شود.‌ رایج ترین سایز ها ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۱۹، ۲۲ میلی متر می باشد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش