کارایی و عملکرد موتور گیرلس در آسانسور

موتور گیرلس در آسانسور

شاسی موتور آسانسور | گاورنر آسانسور | پرشیا لیفت : موتور گیرلس در آسانسور چیست و چگونه عمل می کند؟

صنعت آسانسور حاصل دست رنج فعالین حوزه فناوری در طی چند شده گذشته بوده است و با تلاش های گسترده ای که صورت گرفته است این موضوع در سال های گذشته پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است. موتور گیرلس یکی از همین فناوری ها است که قریب به بیش از بیست سال است که در اغلب کشور های پیشرفته ی اروپایی از آن بهره برداری شده است.

سوای این امر در یک دهه ی گذشته استفاده از این نوع موتورها کاملا مرسوم و رایج شده است و به جزیی اصلی از آسانسور تبدیل شده است. این نوع موتورها مزیت های گوناگونی هم دارند که در ادامه مقاله برای آشنایی بهتر کاربران از آنها اسم خواهیم برد و دلایل محبوبیت آن را شرح خواهیم داد.

پیدایش موتور گیرلس در آسانسور

قسمت موتور آسانسور یکی از حساس ترین قسمت های آن که در دهه ی اخیر شاهد تحولات فوق العاده ای در این زمینه بوده است. یکی از مهمترین تحولات آن طراحی و ساخت موتور گیرلس است. ایده و ساخت این موتور برای نخستین بار به وسیله ی کمپانی بزرگ و مشهور شیندلر در فاصله سال های 1997 تا 1998 میلادی به انجام رسید.

تولید این نوع موتور ها باعث جهش بزرگی در صنعت آسانسور شدند. یکی از این تحولات تغییر در سرعت کابین بود که با اختراع این نوع موتور امکان پذیر شد. با کمک گرفتن از تکنولوژی بکار رفته در این نوع موتور ها به راحتی توانستند که برای ایستادن آسانسور در طبقات مختلف تراز آن را به صورت دقیق محاسبه کنند.

لطفا مطالعه کنید
نحوه طراحی کابین آسانسور

انواع موتور گیرلس

به طور کلی انواع مختلفی از موتور گیرلس به دو نوع تقسیم می شوند که نوع اول آن درامی یا بشکه ای است که روتور موتور آن به صورت داخلی می باشد و نوع دوم تخت یا دیسکی می باشد که به صورت بیرونی می باشد.

مزیت های استفاده از این موتور

در آسانسور هایی که از موتور گیرلس بهره می گیرند با عنایت به این موضوع که گیربکس در آنها به طور کامل حذف شده است آمار صدمات و آسیب های وارده به مسافران آن که ناشی از خرابی های متعدد بود، کاهش یافته است و بهره وری دستگاه به طرز چشمگیری بالا رفته است.

یکی دیگر از موضوعاتی که می توان از آن به عنوان مزیت مهم این نوع موتورها یاد کرد میزان بسیار کم وزن آن به نسبت نمونه های مشابه خود است. البته با این کاهش وزن ابعاد آن نیز بسیار کوچک تر شده است که این مورد نیز در جای خود کاربرد های خاصی را می تواند داشته باشد.

از دیگر مزایای این نوع باید به صدای بسیار کم آن اشاره کرد. این موضوع بسیار مهمی برای آسانسور خصوصا برای مکان هایی آرام و بدون سر و صدا محسوب می شود. دلایل کم شدن صدا در این مدل از موتور حذف تعدادی از قطعات که در مدل های قبلی استفاده شده است می باشد.

سرویس های ادواری آسانسور

این قطعات شامل گیربکس، کوپلینگ، فلایویل، هندویل و امثال آن است. هر چند که سرویس های ادواری یکی از مهمترین کارهایی است که در صنعت آسانسور باید مورد توجه باشد، اما در واقع باید گفت که موتور مذکور به دلیل استهلاک خیلی پایین نیازی به سرویس های پر خرج ندارد با عنایت به اینکه اینگونه موتور ها با شعار سازگاری با محیط زیست تولید شده اند، میزان آلودگی آنها به محیط زیست در حد بسیار پایینی قرار دارد.

لطفا مطالعه کنید
دانستنی هایی لازم در مورد استاندارد سازی آسانسور

در آسانسور هایی که نیاز به سرعت بالایی دارند از این نوع موتور ها استفاده می کنند چراکه مکانیسم اثر آنها بر این پایه تولید شده است که در قابل تنظیم در سرعت های مختلف باشد.

متصل شدن این نوع موتور ها با سیستم هایی که انرژی را بازیابی می کنند، باعث می شود که در اثر بالا و پایین آمدن کابین آسانسور انرژی تولید شود و این انرژی در سایر بخشهای ساختمان مصرف گردد. این مساله در جای خود باعث کاهش فوق العاده انرژی می شود.

معایب آسانسور گیرلس چیست

موتور گیرلس علیرغم مزایای فوق العاده ای که دارد، در کشور ایران دارای یک سری معایب است که مهمترین آنها ارزش ریالی تمام شده آن است که به طور میانگین باید گفت که دو برابر شاید بقیه ی موتور ها برای مشتری می تواند هزینه داشته باشد.

با توجه به شرایط خاص کشور ما نمی توان این اطمینان را داد که به طور دایم در بازار موجود باشند و در برخی از ماه های سال به دلیل تحریم ها و قیمت بالای آنها امکان واردات عملا وجود ندارد، همین امر نیز باعث شده است که خدمات پس از فروش آن با مشکلات جدی مواجه شود. از دیگر معایب آن عدم داشتن تجربه ی کافی در این نوع از موتور است که باعث شده است علی الخصوص در شهرستانها با استقبال زیادی مواجه نشود.

مقایسه موتور گیرلس با موتور گیربکسی

اگر بخواهیم مقایسه ای بین این نوع از موتور آسانسور تحت عنوان موتور گیرلس داشته باشیم باید عنوان کرد که:

لطفا مطالعه کنید
بیمه آسانسور چیست

• در این سیستم بازدهی نهایی در حدود ۹۸ درصد می باشد که در نوع گیربکسی آن این میزان حدودا ۵۰ درصد است.

• نوع گیرلس نیازی به سرویس روغن کاری ندارد و در مقابل باید نوع دوم را روغن کاری کرد تا خراب نشود.

• موتور بدون گیربکس تحت هیچ شرایطی داغ نمی کند و بازدهی آن در شرایط پر ترافیک خیلی بالا است اما نوع گیربکسی به دلیل گرمای بیش از حد امکان توقف آن وجود دارد.

• صدای کمتر نوع بدون گیربکس در مقابل صدای زیاد مدل گیربکسی یکی دیگر از تفاوت های فاحش آنها است.

• میزان وزن و ابعاد موتور بدون گیربکس سبک و کوچک است، در حالی که مدل گیربکسی آسانسور هم دارای وزن بیشتری است و هم ابعاد بزرگتری دارد.

• با توجه به شرایط خاص موتور می توان آن را حتی بدون اتاقک مخصوص نصب کرد اما نوع دوم به دلیل حجیم بودن آن و تجهیزات زیاد نیازمند داشتن اتاقک ضروری است.

معرفی اجزای موتور گیرلس

وسایل برقی و مکانیکی به طور معمول یک سری اجزا تشکیل دهنده دارند که با مونتاژ آنها محصول نهایی تولید و روانه بازار می شود. موتور گیرلس نیز بر همین اساس در آن برای نمایش کارکرد واقعی موتور از آهن ربای قوی استفاده شده است.

پوسته موتور، هسته ی آن، بلبرینگ ها، شفت، سیستم ترمز آسانسور که شامل اهرم آزاد شونده و صفحات و لنت ها می باشند، سیم پیچ، فلکه کششی و نهایتا انکودر از دیگر قطعات تشکیل دهنده ی آن می باشند.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش