آشنایی با انواع موتور آسانسور

انواع موتور آسانسور

 

شاسی موتور آسانسور | گاورنر آسانسور | پرشیا لیفت : انواع موتور آسانسور ،یکی از مهمترین بخش هایی که در هر وسیله

مکانیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است موتور است.

در آسانسور هم موتور یک جزء کاربردی و اصلی است که نقش جابجایی کابین آسانسور را بر عهده دارد.

امروزه هر ساختمانی که ساخته می شود در درجه ی اول رفاه ساکنان ساختمان در نظر گرفته می شود و سعی می کنند در درجه اول به فکر راه اندازی سیستم آسانسور برای ساختمان باشند که دسته بندی آسانسورها بر اساس موتور آن ها می باشد.

در متن زیر می خواهیم به انواع موتور آسانسور بپردازیم. با توجه به نوع آسانسور موتورهای مختلفی وجود دارند که جداگانه در مورد هر کدام توضیحات مختصری می دهیم.

 

جابجایی کابین آسانسور

برای جابجایی کابین آسانسور نیاز به نیروی محرکه است که این نیرو باید توسط موتور آسانسور تامین می شود. هر کدام از موتور عملکرد متفاوتی دارند و هر کدام به شیوه ی خاصی این نیرو را تامین می کنند.

برخی از موتورها خود به تنهایی نیروی جابجایی کابین را تامین می کنند و برخی دیگر با کمک قطعات جانبی این نیرو را تامین می کنند.

انواع موتور آسانسور شامل موتور کششی گیربکس دار یک سرعته و موتور کششی دو سرعته، موتور کششی بدون گیربکس یا گیربکس، موتور آسانسور هیدرولیک مغروق در روغن، موتور هیدرولیک خشک، موتور پنوماتیک می باشد که با کارایی های متفاوتی همراه هستند.

موتور آسانسور کششی

اگر بخواهیم یکی از پرکاربردترین موتور آسانسور در جهان را معرفی کنیم آسانسورهای کششی قطعا در رده ی اول پر تقاضاترین آسانسورها هستند که بر طبق ماشین آتوود ساخته می شوند.

لطفا مطالعه کنید
نحوه عملکرد باتری اضطراری آسانسور

عملکرد این موتورها به گونه ای است که تمام مسئولیت حمل کابین بر عهده ی موتور نیست و بخشی از نیروی جابه جایی توسط کادر وزنه تامین می شود و این موضوع سبب می شود که به موتور با قدرت کمتری نیاز داشته باشند.

موتور آسانسور کششی به دو دسته موتور گیربکس و موتور گیرلس تقسیم بندی می شوند.

موتور گیربکس

این مدل در دو نوع تک سرعته و دو سرعته وجود دارند. در نوع تک سرعته یک سرعت برای آسانسور وجود دارد و سرعت ثابت و غیر قابل تغییری دارد و وقتی کابین آسانسور به طبقه مورد نظر نزدیک شود سرعت کم می شود و زمانی که به تراز طبقه مورد نظر رسید متوقف می شود.

در موتور کششی دو سرعته همانطور که از نامش پیدا آسانسور دو سرعت دارد که شروع حرکت آسانسور با دور تند و بعد از آن سی متر مانده به توقف سرعت آن آرامتر می شود.

شتاب اولیه ممکن است با ضرباتی همراه باشد که برای کاهش این ضربات و شتاب منفی از چرخ فلزی بزرگی به نام فلایویل استفاده می شود که بر روی موتور تعبیه می شود و حرکت موتور را نرم تر و روان تر می کند.

ممکن است فلایویل برخی از تکان های آسانسور را بگیرد اما بزرگترین معایبی که گیربکس دو سرعته دارد توان ها و استپ های ناگهانی است که به مرور زمان باعث خراب شدن قطعات آسانسور می شود.

موتور گیرلس آسانسور

در این مدل نیروی محرکه موتور مستقیما به قرقره کشش انتقال داده می شود. اگر در ساختمان ها و مجتمع های بزرگ و پر ترافیک بخواهید آسانسور نصب کنید مدل موتور گیرلس یک گزینه ی مناسب است چون این موتور گیربکس ندارد و با ولتاژ و فرکانس متغیر کار می کند‌.

لطفا مطالعه کنید
دلایل نوسازی آسانسور ساختمان

شروع حرکت موتور در این مدل آهسته است و به تدریج سرعت آن زیاد می شود و هنگام نزدیک شدن به محل توقف سرعت آن دوباره کم می شود.

موتور آسانسور هیدرولیک

عملکرد موتور آسانسور هیدرولیک بر اساس قانون پاسکال و فشار روغن می باشد و کل نیروی محرکه با استفاده از موتور تامین می شود و این سبب می شود که موتور این آسانسور از قدرت بیشتری برخوردار است.

این مدل موتور هم در دو نوع موتور هیدرولیکی مغروق در روغن و موتور هیدرولیکی خشک- هوا خنک وجود دارد. موتور مغروق در روغن در پاور یونیت قرار دارد و از سر و صدای بسیار پایینی و مصرف برق پایینی برخوردار است که گزینه مناسبی برای فروشگاه ها و آسانسورهای خانگی دارد.

اما محل قرارگیری موتور هیدرولیکی خشک در بالا یا کنار مخزن موتور است و با توجه به اینکه قابلیت عملکرد با برق تک فاز و سه فاز را دارد که در بالابرهای هیدرولیکی بیشترین استفاده را دارد.

موتور آسانسور پنوماتیک

موتور آسانسور پنوماتیک عملکرد متفاوت تری نسبت به سایر موتورها دارند و با استفاده از ایجاد خلاء و فشرده کردن هوا کار خود را انجام می دهند. استفاده از این موتور آسانسور بیشتر در خانه های دوبلکس است.

اما طریقه ی کار در این موتور تبدیل انرژی حاصل از فشردگی هوا و تبدیل آن به انرژی مکانیکی و در نهایت جابجایی آسانسور می باشد. این مدل موتور به دلیل مزایای نظیر ضد انفجار بودن، نرم بودن حرکت آسانسور و ایمنی بالا در مقابل اضافه بار در ساختمان های شخصی و لوکس با ترافیک کم کاربرد دارد.

لطفا مطالعه کنید
معرفی آسانسور های عجیب دنیا در سال 2020

قیمت انواع موتور آسانسور

برای اطلاع از قیمت موتور آسانسور ابتدا شما باید مشخص کنید که کدام یک از موتورها برای شما کاربردی است و اینکه انواع موتورها چه کیفیت و مشخصاتی دارند همگی در قیمت تاثیر گذار است.

مدل های ایرانی در برندها و انواع مختلفی تولید می شوند که قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های خارجی دارند. معمولا مصرف کنندگان برای حمایت از کالای ایرانی از موتورهای با کیفیت تهیه می کنند تولید این موتورها بر طبق استانداردهای روز دنیا است و مطابقت بالایی با نمونه های خارجی از لحاظ عملکرد و کیفیت دارند.

قیمت موتورهای آسانسور وارداتی با توجه به نرخ ارز می باشد و نوسانات ارزی در قیمت تاثیرگذار خواهند بود.

 

مزایای انواع موتور آسانسور

هر کدام از موتور آسانسور با توجه به کارایی که دارند از مزایای بالایی برخوردارند و مزایا را با توجه به عملکرد باید بسنجیم. اما به طور کلی کلیه قطعات موتورها با کیفیت بالایی طراحی می شوند تا عمر مفید آن ها بیشتر شود و بتوانند ایمنی استفاده کنندگان را تامین کند.

تمام موتورها هزینه نصب و نگهداری مناسبی دارند وبا صدای اندکی که دارند استفاده کنندگان را اذیت می کنند. سیستم توقف و حرکت تمامی موتورها با دقت خاصی طراحی شده و تولیدکنندگان تام سعی خود را می کنند تا آسانسور در هنگام حرکت کمترین تکان و ضربه را داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش