چه عواملی می توانند در ایجاد لرزش هایی در آسانسور موثر باشند؟

ایجاد لرزش در آسانسور

شاسی موتور آسانسور | گاورنر آسانسور | پرشیا لیفت : لرزش در آسانسور یکی از این خطرات احتمالی است که در صورت عدم توجه و اقدام نکردن برای رفع آن می تواند در آینده خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

با پیشرفت علم و افزایش طبقات ساختمان ها نیاز به وسیله ای که بتواند رفت و آمد را تسهیل کند ضروری به نظر می رسید. با اختراع آسانسور این مشکل تا حدودی زیادی مرتفع شد تا اینکه این دستگاه مکانیکی الکتریکی به عنوان جز جدایی ناپذیر آسمان خراش ها تبدیل گردید.

فواید این اختراع دست بشر آنقدر زیاد است که به راحتی نمی توان از آنها گذشت، اما نکته حائز اهمیت در این میان توجه به معایب و خطرات احتمالی است که ممکن است در صورت اهمال و سهل انگاری صاحبان و یا حتی تولید کنندگان پیش بیایند.

در این مقاله به صورت مفصل علل و یا دلایلی که منجر به ایجاد لرزش خواهد شد را مورد بررسی قرار می دهیم تا ببینیم واقعا چرا باید یک کابین در حال حرکت به لرزه بیفتد.

علل تاثیر گذار در لرزش کابین آسانسور

به طور معمول عوامل متعددی در به لرزه افتادن آسانسور دخالت دارند که یکی از آنها عدم نصب صحیح ریل های آن است. اگر به هر دلیل ممکن ریل ها به صورت غیر اصولی نصب شوند و نظارت کافی و تست نهایی بر روی آنها انجام نشود، مطمئنا این دستگاه پرکار دچار لرزه در حال و حادثه در آینده خواهد شد.

به این صورت که در زمان نصب ریل ها حتما باید مطابق استاندارد های لازم این کار به انجام برسد و در غیر این صورت اگر فاصله ی بین ریل ها مطابق با هم و یکسان نباشد مشکلات جدی برای آسانسور پیش خواهد آمد. زیاد بودن فاصله ریل ها باعث لرزش و کم بودن این فاصله منجر به خرابی های دیگری خواهد شد.

لطفا مطالعه کنید
دلایل نوسازی آسانسور ساختمان

البته در خصوص این ریل ها باید عنوان داشت که اندازه بزرگی و کوچکی ریل ها نیز چندان بی تاثیر نیست. تجربه ثابت کرده است، هرچند که انتخاب ریل به قدرت و سرعت دستگاه بالابر نیز بستگی دارد ولی هر چه سایز ریل ها بزرگتر باشد میزان لرزه نیز به حداقل خواهد رسید و بالعکس هر چقدر اندازه این ریل ها کمتر باشد فشار وارده بر آنها افزایش و از سوی دیگر کابین به لرزه خواهد افتاد.

نحوه ساخت و نصب کابین

یکی دیگر از مسائلی که می تواند به عنوان دلایل به لرزش افتادن کابین آسانسور مطرح باشد، نحوه ساخت و نصب کابین، نوع مواد استفاده شده در ساخت و نیز چگونگی طراحی آن می باشد. برای رفع این مشکل می توان از ابتدا به ساکن به وسیله نرم افزار های تخصصی اقدام به طراحی و تست کابین نمود.

این راه حل به سازنده کمک می کند تا اگر مشکلی در طراحی بوده باشد آن را نشان و برای رفع آن اقدام کند و به نوعی آزمایش و خطا نباشد، چراکه میزان ضخامت ورق های به کار رفته در آن می تواند بر روی قدرت موتور بالابر تاثیر گذاشته و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله لرزش شود.

رعایت فاصله های استاندارد کفشک های ریل میتواند باعث ایجاد لرزش شود که غالبا این مشکل را به عنوان لق بودن کابین می شناسند. حرکت های افقی مانند کابین که اغلب به صورت خیلی ریز می باشد بر اثر ایجاد فاصله بیش از میزان تعیین شده است. راه حلی که برای این کار پیشنهاد می شود این است که باید هنگام مونتاژ و قبل از نصب تست لقی اتاقک بالابر گرفته شود و از صحت کاربرد آن اطمینان حاصل نمود.

لطفا مطالعه کنید
معرفی انواع درب آسانسور

نکات لازم در خصوص راه اندازی آسانسور و عدم لرزش آن

نکته ی قابل ملاحظه در این میان توجه به این مطلب است که در هنگام ساخت و سرهم کردن کابین باید دقت نمود که کلیه اتصالات به صورت اصولی و برابر ضوابط فنی انجام شده باشد.

کلیه دستگاه های مکانیکی که تولید می شوند در ابتدای امر سرویس آچار کشی بر روی آنها انجام می شود. با عنایت به اینکه آسانسور جز دستگاه های پر کاربرد به شمار می رود، به طور حتم باید در سرویس های ادواری که انجام می شود کلیه اتصالات آن از نو چک و بازرسی شوند. عدم چفت و بست بودن هر کدام از این اتصالات می تواند باعث بروز مشکلات و خطرات زیانباری گردد.

عدم سوهان کاری اصولی نیز از دلایلی است که منجر به لرزش می شود. با انجام صحیح این کار کفشک های هیچ گونه تماسی با یکدیگر ندارند، اما اگر این سوهان کاری انجام نشود ممکن است با درگیر شدن کفشک ها کابین به لرزه بیفتد. هر کابینی از لرزه گیر هایی بهره می گیرد که اگر به صورت صحیح نصب نشوند کابین را دچار لرزه خواهند کرد.

انواع لرزش عمودی و افقی کابین آسانسور

لرزش عمودی

لرزش هایی که در کابین به وجود می آیند همانطور که پیشتر بحث شد به دو نوع افقی یا عمودی می باشد. عللی که باعث لرزش عمودی می شوند به طور مختصر شامل موارد زیر است.
اول اینکه امکان دارد فکله هرزگرد و شیار هایی که روی آن قرار دارند دچار خراش و ساییدگی شده باشند. مورد دیگر عدم نصب اصولی موتور و اشکال در نوع کاربری آن است. درایو آسانسور نیز در این زمینه تاثیر گذار است.

لطفا مطالعه کنید
معرفی آسانسور های عجیب دنیا در سال 2020

البته اگر اندازه ی سیم بکسل های کششی یکسان نباشد و به صورت یکسان عمل کشش انجام ندهند می تواند به عنوان عامل مهمی در لرزش عمود کابین باشد.

ریل ها و کفشک های که نصب می شوند، معمولا باید یک حالت اصطکاکی مناسبی در بین آنها وجود داشته باشد. اگر این اصطکاک نباشد به طور حتم لرزش اتفاق میافتد. عدم بالانس فلکه هرزگرد آسانسور نیز از دلایل دیگر است که بی تاثیر نیست.

لرزش افقی

در حالتی که لرزش افقی در کابین بالابر به وجود می آید معمولا اولین دلیل آن را می توان نصب غیر اصولی و عدم توجه به رعایت موازین فنی دانست. قطعا نصب ریل ها و رعایت فواصل استاندارد بین آنها و نیز سایز آنها در لرزش افقی کابین تاثیرات مهمی دارد.

استفاده از جنس نامرغوب منجمله کفشک ها و ریل ها که در مونتاژ مورد بهره برداری قرار می گیرد و پس از مدتی دچار خرابی خواهد شد. از دیگر دلایل لرزش افقی میزان استاندارد وزن کابین است که در هر دو صورت سبکی و یا سنگینی بیش از حد در لرزش آن تاثیر گذار است. سیم بکسل ها هم در این میان نقش اساسی دارند.

اگر این سیم ها به هر نوعی دچار تاب خوردگی شده باشند قطعا کابین لرزشی از نوع افقی را تجربه خواهد کرد که باید در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام نمود.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش