آشنایی کامل با شیوه های عملکرد تابلو برق آسانسور

تابلو برق آسانسور

فلکه هرزگرد آسانسور | شاسی موتور آسانسور | پرشیا لیفت : تابلو برق آسانسور به همراه تابلو فرمان از قسمت های مهم و اصلی آسانسور هستند که بدون آنها امکان استفاده از دستگاه به هیچ عنوان وجود ندارد. به عبارتی دیگر هدایت پذیری آن به وسیله میکرو کنترلری است که در قسمت تابلو تعبیه شده است.

این قسمت از دستگاه مستقیما تحت نظر دایره استاندارد می باشد و از طریق آنها تایید و عرضه می گردد؛ اما برای اطمینان بیشتر نیز باید توسط مهندسینی که اقدام به مونتاژ آسانسور می کنند تایید دوباره شود.

تابلو برق آسانسور چیست؟

به طور کلی این تابلو ها دارای تنوع جنس و کاربری متفاوت هستند. محافظت از مدارها و کنترل و مدیریت برقی که در ساختمان و یا هر وسیله ی دیگری مورد استفاده قرار می گیرد از جمله وظایف این تابلو برق ها است. مدار های به کار رفته در آن شامل کلید های مغناطیسی و اتوماتیک و رله و نمایشگر و سایر موارد دیگر است که با استفاده از آنها، آسانسور را در برابر خطراتی از جمله اتصال کم، آتش سوزی و ظرفیت اضافه و … محافظت می کند.

در حالت کلی وجود این نوع از تابلو راحتی و سهولت در استفاده از وسایل برقی مکانیکی را به ارمغان می آورد. طریقه ی ساخت و نصب اینگونه تابلو ها به صورت محفظه ی بسته ای می باشد که دسترسی به آن توسط غیر امکان پذیر می باشد.

این کار به دلیل ایمنی بیشتر و محافظت از جان افراد است، به این دلیل که بخشهای زیادی از تابلو در برابر برق مستقیم قرار دارد که هرگونه اهمال و سهل انگاری می تواند باعث بروز خطرات جبران ناپذیر زیادی شود.

لطفا مطالعه کنید
نحوه عملکرد آسانسور کششی

تفاوت های تابلو برق و تابلو فرمان

معمولا موتور هر آسانسوری از دو نوع تابلو ساخته شده است که یکی از آنها تابلو برق و نوع دیگر تابلو فرمان آن است. این دو نوع هر کدام به تنهایی وظایفی را برعهده دارند که در اینجا آنها را شرح خواهیم داد. در حالت کلی کنترل آسانسور بر عهده ی تابلو فرمان است.

این نوع تابلو وظیفه ی سرعت موتور و گشودن و بسته شدن درب کابین و ایستادن و توقف کامل آن را دارد. انجام وظایف تابلو فرمان به صورت پردازش دستوراتی است که از قسمت هایی که در بالا ذکر شد ارسال می شود و پس از بررسی و تجزیه و تحلیل در تابلو فرمان دستورات لازم ارسال می شود؛ اما کنترل هایی که تابلو برق انجام می دهد متفاوت از نوع دیگر است.

این نوع با استفاده از میکروکنترلر و کنتاکتور های فرمان عمل هدایت پذیری را انجام می دهد. آلودگی صوتی یک از علائمی است که در هنگام استفاده باید به آن دقت کرد. در برخی دستگاه ها به استفاده از قطعات بی کیفیت و درجه دوم در این تابلو ها مشکلات صوتی ایجاد می شود که در آینده می تواند باعث افزایش آنها و بروز مشکلات جدیدتری شود.

اجزا تشکیل دهنده تابلو

این نوع تابلو به وسیله یک کابلی که دارای پنج رشته ی مجزا دارد تغذیه می شود. اتصال کابل به تابلو به این طریق است که در ابتدا سه عدد از سیم ها را به کلید مینیاتوری وصل می کنند. در ادامه سیم مربوط نول را وصل و سیم ارت را نیز به زمین متصل می کنند.

لطفا مطالعه کنید
دلایل نوسازی آسانسور ساختمان

البته لازم به ذکر است بسته به نوع مصرف برق تابلو، انتخاب نوع کابل و کلید مینیاتوری می تواند تفاوت داشته باشد. قسمت خروجی کلید مینیاتوری دارای سه فاز است که سه قسمت متمایز را پوشش می دهد.

این سه بخش شامل موارد زیر هستند:

قسمت اول برای اتصال و قطع ارتباط برق اصلی آسانسور می باشد که برای ارتباط گرفتن با آن بدون اینکه لازم باشد تابلو باز شود، کلیدی در قسمت بیرونی به صورت صفر و یک وصل می شود. قسمت دوم برای ورودی سه تا کلید فیوز دار شیشه ای با قدرت دو آمپر نصب می شود. نهایتا رابط مینیاتوری را که از سه فاز تامین می شود را نصب می کنند.

قطعات استفاده شده در ساخت این محصول

به طور معمول برای ساخت هر وسیله ای یک سری قطعات استفاده می شود. تابلو برق نیز یک سری قطعات در آن استفاده شده است که شامل فیوز سه فاز، لامپ سیگنال، پریز تک فاز، فیوز تک فاز، پایه ارت، کانال و سیم است. بدون هر یک از این قطعات امکان ساخت تابلو از بین می رود.

تابلو برق چه وظایفی در آسانسور دارد؟

به طور کلی منبع تامین برق و قدرت آسانسور بر عهده ی تابلو برق می باشد. بعلاوه این وظایف یک سری دیگر از امورات آسانسور بر عهده ی این قسمت از دستگاه است که شامل روشنایی کابین و نیز چاه آسانسور می باشد.

این تابلو سه فیوز برای انتقال برق سه فاز و تک فاز دارد که لامپ سیگنال و و همچنین کلید گردان در آن قسمت جای تعبیه شده است. کلید های مینیاتوری نیز جزیی از این تابلو می باشند که روشنایی مکان های گوناگون چال و کابین و … را عهده دار است.

لطفا مطالعه کنید
نصب و راه اندازی آسانسور چگونه است

شایان ذکر است که کلید ها و پریز های مختلفی که در قسمت سوم خروجی این تابلو از جمله تابلو فرمان، پریز موتورخانه، واحد روشنایی چاه بالابر و خط جایگزین وجود دارد که به تناسب مشخصه ای که دارند دارای وظایف خاصی می باشند که در زیر به آنها با ذکر جزییات نگاهی خواهیم انداخت.

اول اینکه کلید های مورد نیاز برای چاه بالابر دو عدد می باشند که به صورت مینیاتوری و 10 آمپر تک فاز می باشند. دوم اینکه دو کلید مینیاتوری برای پریز ها تعبیه شده است که با قدرت 16 آمپر می باشند. سوم اینکه یک کلید مینیاتوری 20 آمپری سه فاز نیز برای تابلو فرمان آسانسور استفاده شده است.

نکات مربوط به تابلو برق

برای برقرار نمودن سیستم روشنایی آسانسور دو عدد چراغ لازم است که به فاصله نیم متری از کف چاه بالابر و سقف آن نصب می شوند. البته اگر ارتفاق چاه از مقدار استاندارد بیشتر باشد باید به فواصل هفت متری یک چراغ دیگر برای هر کدام تعبیه شود.

نکته ای که در این میان لازم است ذکر شود این است که کلیه لامپ های داخل چاه باید در موتورخانه قابلیت خاموش و روشن را برای مواقع اضطراری داشته باشند.

استفاده از کابل ها باید متناسب با طول آن باشد و حتما ضخامت آن باید با ارتفاع در یک سطح باشند تا به سهولت انتقال برق امکان پذیر شود. همچنین برای قطع کلی برق آن تعبیه یک کلید با سه فاز الزامی می باشد و حتما باید مدنظر قرار بگیرد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش