نحوه عملکرد آسانسور کششی

عملکرد آسانسور کششی

قلاب سربکسل آسانسور | فلکه هرزگرد آسانسور | پرشیا لیفت : در ساختمان های اداری، خانگی و تجاری از انواع عملکرد آسانسور کششی و هیدرولیکی استفاده می کنند. در این بین آسانسور کششی یکی از پر کاربردترین آسانسور می باشد که بر اساس سیستمی که از آن بهره می برد به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. این آسانسور کاملا مکانیسم متفاوتی با آسانسورها بالابر و حمل بار دارد.

از زمان روم باستان از ابزارهایی شبیه آسانسور کششی استفاده می شد که رفته رفته شکل و شمایل مدرن تری به خود گرفت و مکانیسم آن کلا تغییر پیدا کرد و بعدها با استفاده از نیروی اصطکاک بین سیم بکسل و قرقره برای جابجایی بار استفاده کرد.

و بعد از آن آسانسورهای کششی در تمام جهان معرفی و پرکاربرد شدند. در زیر با نحوه کار این آسانسور و انواع آن آشنا می شویم.

 

مکانیسم آسانسور کششی

همانطور که در مقدمه هم گفتیم عملکرد آسانسور کششی با استفاده از نیروی اصطکاک بین سیم بکسل و قرقره می باشد که با این نیرو کابین آسانسور بالا و پایین می رود.

تمام اجزای آسانسور به نحوی به اجرای درست این عملکرد کمک می کنند که خرابی هر قطعه کار با آسانسور را مختل می کند.

از جمله اجزای این مدل آسانسور شامل تابلو فرمان، موتور، گاورنر، سیم بکسل، کفشک راهنما، برد سردر، کابین و در کابین، ورودی طبقه آسانسور، ریل راهنمای کابین، کابل های تراولینگ، ضربه گیر کابین، فلکه گاورنر ته چاه، ضربه گیر قاب وزنه، قاب وزنه، پاراشوت و ریل راهنمای قاب وزنه همگی از اجزای تاثیر گذار در عملکرد آسانسور هستند.

لطفا مطالعه کنید
لیست قطعات آسانسور

اجزای آسانسور کششی

حال که با همه اجزای آسانسور آشنا شدید بهتر نحوه عملکرد را درک خواهید کرد. در این روش یک سر سیم به کابین و یک سر آن به وزنه وصل می شود و قرقره در بین این دو اجزا قرار دارد.

حفظ تعادل در این اسانسور بسیار مهم است و برای بالا و پایین رفتن از از نیروی خارجی کمک گرفته می شود و در گذشته نیروی خارجی با دست عمل می کرد اما امروزه با استفاده از نیروی برق است و کلا روش های دستی منسوخ شده است.

در مدل های امروزی تر آسانسور کششی، قرقره با استفاده از یک سیم بکسل از یک طرف به موتور الکتریکی و از طرف دیگر رابط بین کابین و وزنه وصل است؛ اما حرکت و جابجایی کابین با شارژ الکتریکی وزنه یا کابین بر روی ریل های مخصوص انجام می شود و در نهایت موجب بالا و یا پایین رفتن آسانسور می شود.

دلیل استفاده از وزنه در عملکرد آسانسور کششی

یکی از دلایل مهمی که باعث شده است در ساختار آسانسور کششی از وزنه استفاده شود صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. اگر وزنه حذف شود موتور باید به قدری قوی باشد که بتواند به تنهایی عملیات جابجایی را انجام دهد.

در واقع وجود وزنه در حرکت دادن کابین باعث می شود که دیگر به موتورهای پر قدرت نیازی نباشد و بخشی از نیرو توسط وزنه و بخشی دیگر توسط وزنه تامین شود.

اما شاید برای بیشتر افراد این سوال پیش بیاید که وزن وزنه چقدر است و تا چه میزان باید باشد؟ در آسانسور کششی وزن وزنه بسیار مهم است و چون بخشی از انرژی توسط آن تامین می شود.

لطفا مطالعه کنید
کارایی و عملکرد موتور گیرلس در آسانسور

حتما باید وزن استاندارد را داشته باشد که این وزن استاندارد برابر است با وزن کابین به اضافه ی نصف ظرفیت کابین است. به طور مثال اگر وزن کابین 500 کیلو باشد و ظرفیت آن 4 نفره با حداقل وزن 70 کیلو گرم پس وزن وزنه باید 650 کیلو باشد.

نقش موتور در عملکرد آسانسور کششی

در تمامی آسانسورها نقش اصلی در عملکرد را موتور بر عهده دارد موتور آسانسور کششی یک موتور الکتریکی بزرگ است که به فلکه یا قرقره متصل است.

ویژگی ها و مشخصات موتور با توجه به نوع و کارکرد آن متفاوت است. در این نوع آسانسورها از دو نوع موتور استفاده می شود موتور آسانسور کششی گیربکس دار و موتور آسانسور کششی گیرلس یا بدون گیربکس است که با نام های دنده ای و بدون دنده ای هم شناخته می شوند.

موتور آسانسور گیربکس دار

در این مدل یک گیربکس به موتور متصل است و از طریق چرخ سیم بکسل را به حرکت درمی آورند. میانگین سرعتی که این آسانسورها قادرند داشته باشند 1/5 تا 2/5 متر بر ثانیه است.

اما حداکثر مسافتی که برای این مدل تعریف شده است 76 متر می باشد و حداکثر وزن قابل احمل 13600 می باشد. پس با این وجود نمی توان برای ساختمان های مرتفع از آن استفاده کرد و بیشتر مناسب ساختمان های کوتاه می باشد.

موتور آسانسور کششی بدون گیرلس

در این مدل بدون گیربکس سرعت تا 2/53 متر بر ثانیه هم می رسد و یک طرف سیم بکسل به دور فلکه در بالای کابین وصل می شود و طرف دیگر ان به وزنه وصل می شود تا تعادل و ثبات سیستم مکانیکی حفظ شود.

لطفا مطالعه کنید
بررسی همه جانبه در خصوص آسانسور پنوماتیک

این مدل گزینه فوق العاده ای برای ساختمان های مرتفع می باشد و هزینه نصب و نگهداری و انرژی تقریبا بالایی دارد.

آسانسورهای کششی بدون موتور خانه

در این مدل آسانسورها اتاق مخصوص موتور خانه وجود ندارد و موتور به جای تعبیه شدن در سر چاهک در بالای کابین تعبیه شده است و تعمید و نگهداری آن هم از داخل کابین امکان پذیر است و تقریبا سایز کوچکی دارند.

 

آسانسور کششی یا هیدرولیکی؟

مقایسه عملکردهای های آسانسور کششی و هیدرولیکی سبب می شود که کاربر بتواند با ابزار مقایسه و تطبیق نیازهای خود با محصول مرتبط آگهی خود را در خرید بالا ببرد.

در ساختمان های با ده طبقه یا کمتر که تقریبا ترافیک بالایی دارند استفاده از آسانسور هیدرولیک جوابگو است. اما در ساختمان های 10 طبقه و بیشتر که ترافیک تقریبا کم باشد استفاده از مدل آسانسور کششی بیشتر رواج دارد.

در سازه های قدیمی اگر بخواهند آسانسور نصب کنند باید از مدل های هیدرولیک استفاده شود چون نیاز به حفر چاه ندارند.

به طور کلی موتور آسانسور کششی برای ساختمان مرتفع با وزن پایین کاربرد دارند و آسانسورهای هیدرولیکی برای ساختمان های کوتاه با وزن زیاد مناسب است.

نصب و راه اندازی تمام مدل های آسانسور باید توسط افراد خبره انجام شود و ارائه دهندگان خدمات باید دانش لازم در این خصوص را داشته باشند تا عملیات عملکرد موفقیت آمیز باشد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش