دلایل اصلی مشکلات فنی آسانسور

مشکلات فنی آسانسور

شاسی موتور آسانسور | گاورنر آسانسور| پرشیا لیفت : مشکلات فنی آسانسور ،با توجه به اینکه بالابر ایاب و ذهاب ساکنین یک ساختمان و یا وسایل و مواد یک کارخانه را برعهده دارد آشنایی با مزایا و مشکلات مربوط به آن و خطرات احتمالی، از ضروریات برای هر فردی میباشد.

با عنایت به پیشرفت های روزافزون علم و افزایش ساخت و ساز و پدید آمدن آسمان خراش ها، استفاده از پله ها به خودی خود منسوخ و البته تا حدود زیادی به دلیل افزایش ارتفاع ساختان ها و پله های آن سخت تر شده است. با روند رو به رشدی که فناوری داشته است، این مشکل با کمک آسانسور حل شده است.

در حال حاضر این وسیله ی کاربردی جز ملزومات هر ساختمانی به حساب می آید و به طور قطع می توان گفت که اکثریت ساختمان های مرتبه از وجود آن بهره می برند.

علت اصلی گیر کردن آسانسور چیست؟

خرابی در هر دستگاه مکانیکی و یا الکترونیکی وجود دارد و این امر کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است. اما نکته ای که در این میان مهم است و باید به آن توجه نمود نگهداری از وسایلی است که به صورت مکرر از آنها استفاده می کنیم و البته خطر آفرین هستند. از کار افتادن آسانسور دو دلیل عمده می تواند داشته باشد که هر دو بخش، در هر صورت مشکل آفرین هستند.

بخش اول به استفاده غیر اصولی از دستگاه برمی گردد و بخش دوم به عملکرد آن به دلایل فنی اشاره دارد. در هر دو حالت اگر سرویس های ماهانه و یک سری مراقبت های اولیه انجام شود میتوان هم از خرابی های متعدد جلوگیری کرد و هم به طول عمر دستگاه اضافه کرد.

لطفا مطالعه کنید
نکات کلیدی که در مورد کابین آسانسور باید بدانیم

در حالت کلی دلایل زیادی برای گیر کردن آسانسور وجود دارد که از جمله ی آنها میتوان به در هم پیچیدگی سیم بکسل هایی که به عنوان نگهدارنده عمل می کنند، بروز مشکل فنی در قسمت جعبه دنده دستگاه و یا از مدار ریل خارج شدن کابین آن اشاره کرد. هرچند که در برخی مواقع مشکلات دیگری می توانند باعث متوقف شدن دستگاه شوند، ولی دلایل اصلی آن سه موردی بود که به آنها اشاره شد.

چرا آسانسور از کار می افتد؟

در مبحث قبلی به دلایل گیر کردن آسانسور اشاره شد. در این قسمت دلایلی که باعث میشود این دستگاه پر فایده، از ارائه خدمات باز بایستد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. قطع برق از نمونه مشکلاتی است که باعث خرابی و حتی گیر کردن آسانسور می شود. در اکثر ساختمان ها برق اضطراری وجود دارد و به ندرت پیش می آید که ساختمانی فاقد این مهم باشد.

در صورتی که به هر دلیل ممکن ساختمان از برق بی بهره باشد می تواند باعث گیر افتادن مسافر داخل دستگاه شود که امکان دارد ساعت ها هم به طول بیانجامد. در هنگام استفاده توصیه می شود از بسته بودن درب کابین اطمینان داشته باشید، چرا که عدم چفت و بست شدن درب می تواند باعث عدم حرکت دستگاه شود.

نکات کلیدی مشکلات فنی آسانسور و از کار افتادن آن

متاسفانه تعدادی از پیمانکاران در مونتاژ قطعات آسانسور از لوازم بی کیفیت استفاده می کنند که باعث می شود طول عمر دستگاه کم شود و قطعات یکی پس از دیگری خراب شوند و در آخر خسارات جبران ناپذیری را به دستگاه و مسافران وارد آورد.

لطفا مطالعه کنید
انواع لوازم جانبی آسانسور

همانطور که می دانید آسانسور از جمله دستگاه هایی است که استفاده زیادی از آن می شود و در شمار پرکاربردترین ها قرار دارد و نکته مهم تر اینکه با جان مسافران در ارتباط است، از این رو استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت ضروری به نظر می رسد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث گیر کردن آسانسور می شود استفاده از آن با ظرفیت بیشتر از حد مجاز است. با توجه به اینکه در داخل کابین تعداد ظرفیت هر کابین بر حسب کیلوگرم نوشته شده است لذا استفاده بیشتر از حد مجاز می تواند باعث وارد شدن فشار حداکثری و اخلال در روند حرکتی دستگاه شود.

هر دستگاهی با توجه به کارکردی که دارد به صورت مستمر نیاز به سرویس کاری توسط نمایندگی مربوطه و استاد کار ماهر دارد و اگر این سرویس های دوره ای به طور منظم به انجام نرسد ممکن است دستگاه به یکباره دچار مشکل شود و نتواند بازدهی لازم را داشته باشد و اصطلاحا گیر کند.

سرویس کاری دستگاه بالابر به این ترتیب است که باید کلیه سیم بکسل ها و ریل را به صورت اصولی روغن کاری کرد تا از زنگ زدگی و پارگی آنها جلوگیری شود. همچنین موتور دستگاه نیز که به نوعی قلب آن محسوب می شود ادواری باید توسط مهندسین مربوطه بازدید شود.

مهم ترین ترین دلایل ایجاد مشکلات فنی آسانسور

هر دستگاه مکانیکی که با برق کار می کند دارای یک ورودی مشخص به لحاظ قدرت برق است که اگر احیانا این میزان کم و یا زیاد شود احتمال گیر کردن کابین و به خطر افتادن جان مسافران داخل آن وجود دارد. معمولا دستگاه های بالابر دارای منبع تغذیه یدکی هستند که در مواقع لزوم مانند قطعی برق یا بوجود آمدن نوسانات احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

لطفا مطالعه کنید
کارایی و عملکرد موتور گیرلس در آسانسور

اگر شرایطی پیش بیاید و به هر دلیل ممکن برق اصلی بالابر قطع شود، باطری اضطراری می تواند ناجی جان مسافران باشد و از گیر کردن آن ممانعت به عمل آورد.

یکی دیگر از گیر کردن و خرابی بالابر ها متاسفانه ورود افراد غیر متخصص به حوزه فنی بالابر می باشد که با دستکاری های غیر اصولی باعث می شوند که دستگاه کارایی خود را از دست بدهد و یا در برخی حالات باعث توقف ناگهانی آن شود. توصیه می شود در این راه حتما از متخصصان امر بهره گرفته شود.

دلایل مهم دیگر در خرابی آسانسور

جدای از مسائل یاد شده، یک سری دلایل دیگری باعث مشکلات فنی آسانسور نیز هستند که می توانند باعث خرابی بالابر شوند که شامل موارد از جمله:

آتش سوزی در داخل کابین آن و یا در موتور به علت گرمای بیش از حد، توقف های ناگهانی در استفاده غیر اصولی، باز بودن درب کابین به مدت خیلی طولانی، باز نشدن درب بیرونی کابین به دلایل مختلف، قطع شدن مدار موتور به دلیل پریدن فیوز آن، عدم برقراری ارتباط بین موتور و مدار، هم تراز نبودن کابین بالابر با طبقات ساختمان، بالا رفتن ناگهانی دمای موتور آن پس از روشن شدن که این مورد بیشتر به این علت است که امکان دارد موتور دستگاه بالابر سوخته باشد و یا در حالت نیم سوز بودن باشد، چونکه اگر موتور بدون عیب باشد با عبور دادن کامل جریان برق هیچوقت به آن اندازه داغ نمی شود و نهایتا می توان به عمل نکردن شاسی طبقات ساختمان اشاره کرد.

پیشنهاد ما به شما

بهترین برند آسانسور

بهترین برند آسانسور با 7 ویژگی کلیدی و مهم | شرکت پرشیا لیفت

برای انتخاب بهترین برند آسانسور، باید به چند ویژگی کلیدی، مهم و اساسی توجه کنید: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیر فروش